A Wikipédiából, a szabad lexikonból.
V40,016 pályaszámú Kandó-mozdony megmaradt példánya
1934-ből
A Kandó-mozdony egy vasúti villamos vontató jármű. Megalkotója Kandó Kálmán, a Ganz Villamossági Gyár tervezőmérnöke. Célja olyan mozdony megépítése volt, amelyet az országos villamos hálózatba lehetett bekapcsolni.
A mozdony 50 Hz-es elektromos árammal működik, amelyet felsővezetéken kap meg. Az áramot egy fázisváltó háromfázisú árammá alakít át, amely a 2500LE-s pólusváltós motort hajtja. A motor négy csatolt tengelyt hajtott meg. A motornak négy állandó sebessége volt (25, 50, 75 és 100 km/h). Az állandó sebességek között vízellenállással szabályozták a sebességet. Az ellenállásos szabályzó a mozdony hatásfokát csökkentette.
1932. augusztus 17-én állt üzembe a Budapest-Hegyeshalom vonalon, amely a világ első egyfázisú 50 Hz-es villamosított vonala volt. A V40-es sorozatszámmal elkészült mozdonyokat 1967-ig használta a MÁV. Ekkor váltottak feszültséget 16 kv-ról 25 kV-ra, melyet a franciák vezettek be először.
A V40,016 pályaszámú mozdony (az egyetlen, amelyet ebből a sorozatból meghagytak) ma a Füsti Vasúttörténeti Parkban látható.