"Az Ikarus gyár, a Csepel-Steyr együttműködés keretében 1952-ben kezdte meg a hathengeres,
91,5 kW-os, rendkívül zajos motorral felszerelt, 0-2-2 ajtóelrendezésű,
24 ülő és 37 álló utas szállítására alkalmas,
Ikarus 60 és 601 típusú, közepes méretű autóbusz gyártását."
"Vezetőfülkéje a kocsi alapterületének 17%-át foglalta el.
Ebbe a fülkébe zárták a motort is, ami a vezető munkáját nehezítette.
Az amúgy sem nagy (9310 mm hosszú) kocsi ikerajtajai szűkek voltak: elöl 1100, hátul 1200 mm szélesek.
Ráadásul az elülső ajtó csak leszállásra szolgált.
A kocsi ablakai is kicsinyek voltak és magasan kezdődtek,
az erősen domború tető miatt felső élük alacsonyan helyezkedtek el és ez az utasteret nyomasztotta."
Új Ikarus 60-asok érkezése a
"Fürst" garázsba és a "Récseibe"
A fenti képen látható sorozat egyik kocsija a
GF 680
kicsit korosabb állapotban
GF 915
"Az 1952. évi új autóbuszok mintapéldánya
Tervezte és készítette
A MAGYAR IPAR"
"Az első Ikarus 60 típusú kocsi a GF 901, 1952. február 15-én a Rákoscsabára járó 62 -es vonalán lépett szolgálatba. Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1952-ben 57 autóbuszt vett át. Ezeket a járműveket 1959-ig folyamatosan szállították. Belőlük ekkor 507 közlekedett a fővárosban."
Vissza az autóbusz-közlekedés történetéhez
Az 1955.03.14-én beszerzett GF 811-es Ikarus 60.
Az 1958-as rendszámváltoztatás után GA 06-23, majd csuklósítás után GA-85-09 rendszámon futott, 1963.12.22-ig a "Récsei" garázs üzemeltetésében.**
A GF 811-es retusálva
**Ez az Ikarus 60-as típus egyik korai szállításból származó kocsi még forgattyúval leereszthető keret nélküli ablakokkal.
GF 765
GF 792 GF 817
`54-ben kezdődött a pótkocsis program
A GF 885 GA 07-03 ex. GF 893
egyedi festésű, lengyel exportból maradt busz ez is egyedi festéssel érkezett
GF 950
GF 969
~
~ eredeti világoskék festéssel ~
GA 05-36 GA 08-64
A férőhelykínálat bővítésére az ötvenes évek közepén a FAÜ a pótkocsis üzemmód bevezetéséről határozott. A vontatáshoz Ikarus 60-as kéttengelyes kocsikat alakítottak át. A kísérleti meneteket 1954. október 7-én a nagykörúti 12-esen kezdték meg. 1955. szeptember 1-jét81 hét AMG gyártmányú pótkocsi került a 62-es, majd 1955. szeptember 21-étől kilenc a 38-as és az 52-es viszonylatra. Gyártókapacitás hiányában a következő 13 jármű 1959-ben állt forgalomba. A székesfehérvári üzem 1960-ban további 36-ot szállított. Selejtezett Ikarus 30-as kis autóbuszokból házilagos úton 1960-ban 10, 1961-ben 30 pótkocsi készült. Az új üzemmód az egy menetben szállítható utasok számát 40-50-nel növelte; és az éves férőhelykilométer-teljesítményt 4%-kal emelte. A kifutó vonalakon a zsúfoltság csökkent.
(A pótkocsin utazók száma 17,3 millióval 1961-ben volt a legtöbb.)
A pótkocsis üzemmód költségmegtakarítást is hozott: kevesebb fődarabot és részegységet kellett karbantartani. A vontató járművek gázolajfogyasztása 15-16%-kal növekedett. A vontatott járművek kilengése miatt a szerelvény vezetése nehézkes volt: így a csuklós járművek megjelenése után a pótkocsis üzemmóddal felhagytak.
Vissza az autóbusz-közlekedés történetéhez
GA 06-24
GA 08-28
A fent látható autóbuszok adatai**
Hatósági vizsga Rend
1952
szám
1958
Telephely Áll. törlés FAÜ Csuklós Megjegyzés
1955.05.28 GF 792 GA 06-10 Fürst 63.12.09 GA 85-08
1955.03.14 GF 812 GA 06-24 Kilián 63.10.07 GA 84-58
1955.03.14 GF 817 GA 06-19 Kilián 63.10.09 GA 84-59
1955.11.30 GF 854II GA 06-64 Kilián 63.11.22 GA 84-66
1955.02.10 GF 885 GA 06-95 Fürst 63.12.06 GA 85-00 Egyedi színezés, lengyel exportból
1956.07.30 GF 915 GA 07-50 Récsei 63.10.25 GA 84-89
1957.09.06 GF 969 GA 05-22 Récsei 67.07.15 n.a.
1957.09.18 GF 983 GA 05-36 Récsei 66.08.28 GA 85-95 Alv.sz: 60.1155
1958.10.22 - GA 08-28 Kilián 66.05.05 GA 85-76
1959.04.14 - GA 08-64 Récsei 66.05.05 utánfutó
MÁVAUT Kaposvár 1960
<= GB 16-44 =>
Egy 1972-ben készült felvétel.
Egy városi közlekedésből származó,
átalakított Ikarus 60-as.
Egy "középbejáratú"
Ikarus 60,
a fényszóró-átalakítás miatt, kicsi gülüszemű lett.
Jobbágy József felvétele
GB 03-25
Ikarus 60 egyéb felhasználás
FAÜ csuklós 1960
"A növekvő városi forgalomban a pótkocsis autóbuszok nehézkességük, a vontatott jármű kilengése miatt kedvezőtlennek bizonyultak. A FAÜ a nagyobb befogadóképességű, kedvezőbb menetdinamikai tulajdonsággal rendelkező csuklós buszok bevezetését határozta el. Az első háromtengelyes jármű tervezése 1960 májusában kezdődött. A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezte GA 12-00 forgalmi rendszámú prototípus 1960 november 5-én lépett szolgálatba. A vontatórészt Ikarus 60-as autóbuszból, az utánfutórészt selejtezett Tr 5-ös járműből készítették. A 0-2-2-2 ajtóelrendezésű, 15000 mm hosszú, Csepel D 614 típusú motorral felszerelt járművel kedvező tapasztalatokat szereztek, 200 utast szállíthatott a pótkocsis szerelvény 130 utasával szemben. A gyors utas csere feltétele az összefüggő utastérben adott volt, és az ülőkalauz elhelyezése nem lassította a forgalmat.
A FAÜ, Ikarus 620-as autóbuszokból is készített két kísérleti kocsit.
Jellegrajz és fotó
Az utánfutókhoz 148 Tr5-ös és 169 Ikarus 60 karosszériát használtak fel. A FAÜ saját magának 317 autóbusz készített.
" Az első csuklós autóbusz 1960 november 7-én az 1-es viszonylaton (GA 12-00) állt szolgálatba."
A GA 06-00 ex. GF 751-es Ikarusz 60-asból és egy Tr5 felhasználásából.
Ezt a típussorozatot ITC 600 megjelölést kapta.
1962.11.01-től a GA 83-02 frsz.-t kapta. 1967. július 31-én vonták ki a forgalomból.
13 db. ITC 600-ast a képen látható, egyszínűre festettek és csak az utána gyártott buszokat festették a szabványos szürke csíkkal.
A "Récsei" garázs előtt készített felvételen egy "csíkos" és egy "csík" nélküli FAÜ csuklós.
A felvétel valószínűleg 1961-ben készülhetett, mert csak egy ezüstcsíkos csuklós áll, a háttérben álló Ikarus 620-as is még egyszínű kék és "faros" Ikarus-ok is közlekednek, amik 1964-ig voltak a FAÜ tulajdonában.
A csuklós kocsikon 35 ülő- és 97 állóhelyet alakítottak ki. Az ötlet és az üzembe helyezést közt nyolc hónap telt el.
Ipari gyártókapacitás hiányában Bartos István vb-elnökhelyettes rendeletére a FAÜ "Sallai" főműhelyében létrehozták az ún. csuklós szalagot. A vontató kocsirészt nagyjavításra váró Ikarus 60-as autóbuszból, az utánfutórészt selejtezett Tr 5 és Ikarus 60 karosszériavázból alakították ki. A FAÜ a csuklós jármű házilagos építését 1967-ig folytatta. Saját részére 1960-ban egy,
1961-ben 49, (pl. a képen látható,
még "0" szériásnak számító 25-dik
GA 59-74)
1962-ben 95, (mint a 100-dik
GA 59-55)
1963-ban 65, 1966-ban 60 és 1967-ben 49 kocsit készített. Az utánfutórészekhez 148 Tr 5-ös, 169 Ikarus 60-as és két Ikarus 620-as karosszériát használtak fel. Bérmunkában a Fővárosi Villamosvasút részére 54 csuklós trolibuszt, a budapesti és a szegedi AKÖV, valamint a Pécsi Közlekedési Vállalat részére több csuklós autóbuszt gyártottak.
A néhány nullszériás autóbusz 1961 április elején az óbudai 6-os viszonylaton közlekedett. A sorozati kocsik 1961 júliusától jelentek meg a főváros utcáin. A nagykörúti 12-es és 12A vonalán váltották fel a régebbi típusokat.
Vissza az autóbusz-története oldalra.
GA 83-48 GA 83-37
GA 84-51
1963-tól gyártották a képen látható, GA 84-87 Ikarus ICC 660 típust amelyeket már 2 db Ikarus 60 típusú buszokból állítottak össze, ellenben a rajzon láthatót, melyet Ikarus 60-as autóbuszból és egy leselejtezett MÁVAG TR-5-ös járműből, amiből az utánfutórészt készítették.
Ikarusz 60-as korában GF 914 és GA 07-49 rendszámon futott. Csuklósítása utáni hatósági vizsgája 1963.10.19-én volt. 1972.10.27-én selejtezték le.**
GA 85-59 ex. GA 07-72
1966-tól 1975-ig közlekedett.
A "Récseiből" 1969-ben került át a "Kilián" ü.e.-be és onnan is selejtezték.
GA 85-61 ex. GA 05-11
1966-tól 1975-ig közlekedett.
A "Récseiből" 1969-ben került át a "Kilián" ü.e.-be és onnan is selejtezték. A leírás szerint a Közlekedési Múzeumnak átadták, de ennek mostanában semmi nyoma.
A GA 85-61 a Horváth Mihály téren a 12-es viszonylaton, a körút felújításakor ill. a Blaha Lujza téri aluljáró építésekor.
GA 85-81 ex. GA 08-98
1966-tól 1975. decemberig közlekedett.
790,0 ezer km.-t futott. Alv.sz.:510/13/5903/70
"Kiliános" FAÜ csuklósok
a Récseiben
a FAV átépítésekor,
~
Ez a felvétel valamivel előbb
1969-ben készült
a Hősök terén. FAÜ csuklós az 1-esen.
Az Erzsébet híd átadása.
A hídon egy FAÜ csuklós (GA-8?-??), és egy Bengáli 1228.
Az Erzsébet híd budai hídfője egy FAÜ csuklóssal ( 7/c )
<=Az Erzsébet híd, egy FAÜ csuklóssal a 7/c-n.
A hídon egy FAÜ csuklós (7/c) és egy "Bukfenc". =>
GA 84-89 ex. GA 07-50
Besz.:1956. június 30. (GF 915) Csuklósítva:1963. október 23. Selejtezve:1973. június 5.
És még egyszer az Erzsébet híd.
FAÜ csuklós -GA 85-90 - 1972. 75-ös trolipótló a Hungária krt-on. A képen látható csuklós, Ikarusz 60-as rendszáma GA 05-31 volt, átalakítása 1966.07.20-án fejeződött be. 1975.12.03-án selejtezték a "Kilián" garázsban.**
Egy FAÜ csuklós a Rácz fürdő megállóból indul.
Az 1966.02.04-én átadott GA-85-44-es FAÜ csuklós az Ajtósi Dürer sorra kanyarodik. Ikarus 60-as rendszáma GA 05-00 volt. 1975.01.01-én törölték az állományból.
A FAÜ autóbusz-elosztás a lent felsorolt típusok szerint, 1958-tól a BKV megalakulásáig
Év 30 31 60 FAÜ
1958 128 437
1959 79 16 507
1960 22 16 504 1
1961 14 23 457 50
1962 9 369 145
1963 242 210
1964 240 210
1965 166 210
1966 70 270
1967 287
Moszkva téri felvételek. A második kép egy pár évvel később készülhetett.
|