Az Ikarus 250-es a 200-as típuscsalád első tagja. Az 1967-es BNV-n mutatkozott be először, sorozatgyártása 1969-ben indult. Jellegét tekintve távolsági-luxus autóbusz, ennek megfelelően az utasokat légrugózás, szellőzőrendszer és egyéb kiviteltől függő kényelmi berendezések szolgálják. A 250.0x, 250.1x változatok többnyire egyajtós, a 250.5x-től kezdődőek kétajtós kivitelűek. A 250.4x és 250. 8x jelzéssel ellátott kocsik közös jellemzője a nagyteljesítményű légkondicionáló berendezés, amelyet külön motorral meghajtott generátor működtet, így az a jármű teljesítményét nem csökkenti. A hetvenes évek elején gyártott járműveken a vízhűtő még elől volt, ezt jelezték elől a lökhárító alatt látható jellegzetes bordák is. A légbefúvós kocsik tetején a friss levegő befogadására egészen a 80-as évek elejéig 3 sávban helyezték el a nyílásokat (hullámok), csak ezután jelentek meg a 256-oshoz hasonló kisebb dobozok. 1984-től gyártják a 250-eseket rövidebb ablakokkal, tehát például az ajtó nélküli oldalon az utasablakokat 5 helyett 6 ablakra osztották. Ezeken a kocsikon jellemzően minden második ablakon van nyitható rész. 1984-től gyártották belföldre a 250.59-est, 1986-tól a volánnak a 250.68-ast és légkondicionált változatát a 250.69-es. A 80-as évek végén a 300-as típuscsalád veszi át az Ikarus kínálatában a luxus kategóriában a 250-esek helyét. 1992-ben elkészítik 250.99 jelzéssel a típus Alfa változatát, amely később két ajtóval már 253-as típusként kerül sorozatgyártásba. 1995-ben készülnek el az első 12 méteres 256.44-es elővárosi autóbuszok, amelyek távolsági felszereltségű változatai foglalják el a 200-as típuscsaládban a 250-esek helyét. Az utolsó 250-es típusjelzéssel készült autóbuszok 1996-ban az Egyesült Arab Emírségekbe, Abu-Dhabi és Al-Ayn számára készültek. A típusból összesen több mint 17500 darabot gyártottak, ennek csupán töredéke került itthon forgalomba, legnagyobb része a Szovjetunióba lett exportálva. A Volán társaságoknál mintegy 250 darab 250-es közlekedett az elmúlt évtizedekben. A típus elsősorban távolsági és különjárati feladatok ellátására ideális, ennek megfelelően nagyobb mennyiséget csak a Volánbusz vásárolt. A többi cégnél jellemzőek a használtan itthonról vagy NDK területről beszerzett és az exportból visszamaradt kocsik is. A városi közlekedési vállalatok közül a BKV-nál 8 darab, MKV-nál 3 darab, SZKV-nál 1 darab 250-es volt állományban, mára csupán egy miskolci maradt meg. Kedvelt típus volt a különböző utazási társaságoknál, például IBUSZ, Cooptourist, Express, SZOT, Malév stb. bel- és külföldi utakra és városnézésre egyaránt.
|
|
|
A BAH-948 egy 250.01-es 1970-ből. Az autóbusz 27 éven keresztül szolgált az almásfüzitői timföldgyárnál, mielőtt magánkézbe került volna. Mivel komolyabb felújítást kapott a Volánbusz – Járműtechnikában, ezért a korára jellemző vonásokat kívülről már nem lehetett felfedezni, viszont belül még látható volt néhány eredeti részlet. Sajnos olyan információkat kaptam, hogy a kocsit 2003 tavaszán szétbontották. |
|
A BPT-050 (ma FIX-788) 1971-es gyártású 250.06 típusú autóbusz. Hosszú éveken keresztül a Gyöngyösi Mezőgép busza volt. |
|
A GLZ-146 (ma FIS-804) 1974-ben készült és 250.12-es típusú. Sajnos eléggé át lett építve, de azért a “hullámok” szépen látszanak a tetején. |
|
A BPE-998 egy 250.14-es és 1978-ban gyártották. Jónéhány hasonló korú 250.14-eshez hasonlóan korábban ő is az IBUSZ-nál dolgozott. |
|
A BHU-733-at 1983-ban gyártották és 250.42-típusú. Mint ahogy a járművön is olvasható, a győri Rábának a busza volt. |
|
Az ACC-236 egy 250.43-as 1980-ból, korábban a MALÉV-nél szolgált. A tetején látható a Thermo King légkondicionáló doboza, az oldalán a nyílások pedig a padló alatt elhelyezett egységeket (meghajtó motor, kompresszor) jelzik. |
|
Az ACF-546 egy 250.44 típusú autóbusz, 1979-ben gyártották, első tulajdonosa a MALÉV volt. A tetején látható a Thermo King doboza, egyajtós kivitel. |
|
A BCG-577-et 1979-ben gyártották, 250.45-ös típusú, korábban ő is Maléves volt. |
|
A FIS-528 1983-ban készült, az alvázszáma alapján 250.58-as típusú, kétajtós autóbusz. |
|
Az AKH-383 1984-ben készült és 250.59A típusú, egykori IBUSZ busz. Ettől a típustól kezdve két ajtó közötti rész már 5 ablakra van felosztva. A tetején a hullámokat már kisebb dobozok váltották fel. |
|
Az AOA-202 egy 1984-ben készült 250.59E típusú autóbusz, melyet felújítása során Classic jellegű homlokfallal építettek át. Ahogy azt a rendszáma mutatja, korábban Alba Volános kocsi volt. |
|
A CLY-015 egy 250.66 jelzésű tárgyalóbusz, melyet 1987-ben az NDK számára készítettek, és amelyet emiatt az Alba Volánnál Honecker-busznak is neveznek. Érdekessége az 1-1-0 képletű ajtóelrendezés (a kettes ajtó a második ablak után van), amely az átalakítása után is megmaradt, és a tetején levő hatalmas Thermo King dobozok. |
|
A CLY-930 egy 1987-ben készült 250.67-es. Ezt a típust az NDK számára gyártották 1986-tól kezdve, ahonnan a 90-es években mintegy 30 darab visszakerült hazánkba, elsősorban a Volán társaságokhoz. A CLY-930 például korábban Brandenburgban közlekedett (VBBr. 433), BRB-VK 33 (ex DBS 0-40) rendszámmal. |
|
A DZA-226 egy 250.68 típusú autóbusz 1987-ből. |
|
AZ AIK-298 az alvázszáma szerint egy 1986-ban gyártott 250.68 típusú autóbusz, amely azonban Thermo King légkondicionálóval lett felszerelve. |
|
A DZA-239 egy 1989-ben készült, Sütrak légkondival szerelt 250.69-es. Ez a típus a 250.68-as légkondicionált változata, léteznek Thermo King (1987-ben), és Konvekta berendezéssel felszerelt autóbuszok is. |
|
Az AZE-703 egy 250.72-es 1987-ből, Thermo King légkondicionáló berendezéssel felszerelve. 1987-ben 10 darabot gyártottak az IBUSZ-nak, később már 300-asokat vettek. |
|
A CCK-120 1980-as gyártású, egykori tárgyalóbusz. 250.58-as jelzésű alvázra épült, típusszáma egyes források szerint 250.83. Érdekesen mutat a nagyobb sofőrablak és a “ragasztott” oldalablakok. A tetején elől tévéantenna, hátul pedig a Thermo King légkondi van elhelyezve. |
|
A BRU-632-t szintén 1979-ben gyártották. A 250.87-es típusú kétajtós légkondicionált autóbusz korábban Budapesten városnéző buszként közlekedett. |
|
A BOS-573 egy 1991-ben készült, eredetileg 250.95 típusú autóbusz. 1991-ben a szovjet exportra készülő 250.93 és 250.95-ösök közül kb. 50 darab az Ikarusban maradt, ezeket a kocsikat később a hazai igényekhez átalakítva 250.59-ként elsősorban itthon értékesítették. |
|
Az ANZ-478 egy 250.98-as típusú autóbusz 1990-ből. A képen nem igazán lehet látni, de ezt a típust a többi magyarországi 250-essel ellentétben nem trilexes keréktárcsával szerelték. |
|
A CIB-631 1992-ben készült, 250.99 jelzésű Alfa kivitelű egyajtós autóbusz. | |