A Wikipdibl, a szabad lexikonbl.
Az els magyarorszgi gzmozdony 1846-bl
A gzmozdony a vasutakon elsknt hasznlt gperej vontatjrm. Ergpe egy gzgp, amelynek mkdtetshez szksges gzt a jrm kaznjban lltjk el. A kazn ftshez szksges tzelanyagot (ltalban kszn, ritkbban fa, vagy pakura) s a kazntpvizet a mozdony a jrmre ptett tartlyokban (szertartlyos gzmozdony), vagy a mozdonyhoz kapcsolt kln szerkocsiban (szerkocsis gzmozdony) viszi magval. A kaznban termelt gz energijt a gpezet gzhengerei alaktjk mechanikai munkv. A gzhengerek tpllsa, illetve a bennk lejtszd munkafolyamat alapjn beszlhetnk csak frissgzzel tpllt ikergpezet, vagy a gz nyomst kt lpcsben (a nagy- s a kisnyoms hengerekben) felhasznl, osztott expanzij, vagy kompound gpezetrl.
Gzmozdony gpezete Heusinger-Walschaert rendszer vezrmvel, mkds kzben
- - lengv
- - ellenforgatty
- - tolattyvonrd
- - elsietsi sszektrd
- - keresztfej
- - tolatty
- - gzhenger
- - kormnyvonrd
A gzhenger dugattyerejt a dugattyrudat a hajtkerkkel sszekt, hajt- s csatlrudakbl ll forgattys hajtm alaktja forgatnyomatkk. A gzmozdony sebessgnek szablyozsa a gzhengerek tltsnek szablyozsval trtnik. A hajtgp karakterisztikja – tltsszablyozssal – a vontatsi kvetelmnyeknek jl megfelel teljestmnytart jelleg, gy a hajtgp s a hajtkerekek kztt kln ertviteli berendezsre nincs szksg.
A gzmozdony ltalnos elterjedst a viszonylag egyszer szerkezet, a mozdony ignytelensge, megbzhatsga, tlterhelhetsge okozta. A gzmozdonyok legnagyobb htrnyai: az igen kicsiny energetikai hatsfok (~7%), a kis hattvolsg, az ersen szennyez zem, a jelents kezelsi s fenntarts lmunkaigny, valamint a kiszolglszemlyzet nehz fizikai ignybevtele.