Az Ikarus 200-as sorozat legnépszerűbb kisbuszának, az Ikarus 211-esnek gyártása 1974-ben kezdődött, az utolsó jármű pedig 1990. május végén hagyta el a székesfehérvári gyárat. A 211-esek készültek egyajtós (211.0x) és kétajtós (211.5x) változatban is. Manapság már ritkán találkozhatunk az első, 211.00 változattal, amelyeknek jellegzetessége szélvédő feletti táblatartó, mivel az Ikarus belföldi kínálatában már 1977-ben megjelent az őt felváltó 211.01 – 211.52 páros. A 1978-tól a 211-esek magasabbak lettek, szélesebb oldalablakokkal készítették, a lökhárító is magasabbra került és ekkor váltja fel az egyenes műszerfalat a többi 200-as típusnál már alkalmazott háromrészes műszerfal. A hetvenes években a kilincses ajtó még egészen a tetőig ér, később már kisebb ajtókat alkalmaztak. A 211.01-es típust végig kézi működtetésű ajtókkal szerelték, akárcsak az exportra is készült 211.53-ast, a 211.52-es első ajtaja viszont levegős működtetésű (kétszárnyú, “Steyr”). A hazai mellett a típus másik nagy piaca az egykori NDK volt, ahová 1975-től szállították a 211.51-es változatot. Az autóbuszok komfortosságát a beszerelt ülések típusa és száma határozta meg. A típust IFA főegységekkel gyártották, a motor teljesítménye 92 kW/125 LE, 5+1 fokozatú sebességváltóval készültek. Hosszúság*szélesség*magasság adatok 8500*2500*2920 ill. 3000 mm. A volán társaságok 1975-től a '80-as évek végéig kb. 680 darabot vásároltak, melyeket szerződéses járatban munkásszállításra, és bérautóbuszként használtak. Egykori termelőszövetkezetek, gyárak, üzemek, vállalatok kedvelt brigádbusza volt. Jelenleg többnyire megrendelhető autóbuszként vállalkozók tulajdonában vannak, a volánok buszpalettáján már nem szerepelnek. A BKV-hoz 1975-ben érkezett először 4 darab 211.00-ás, elsősorban a siklópótló vári járatra, majd további 20 darab különjárati célokra. Az állomány 1978-ban két újabb 211.01-essel bővült. 1980-ban a különjárati 211.00-ások a Volánhoz kerültek, később a sikló üzembe helyezésével a többit is selejtezték. Az elmúlt években néhány autóbusz kisebb-nagyobb mértékű átépítésen esett át. Előfordult, hogy kézi ajtós 211-est levegő működtetésű harmonika vagy lengő ajtóval szereltek fel, de ezen felül némelyik busz külső megjelenését is jelentősen módosították. Mivel a típust Euro minősítésű motorral csak komolyabb átalakítás után lehet felszerelni, nagy részük várhatóan néhány éven belül eltűnik hazánk útjairól.
|
Az FIS-074 egy 1975-ben gyártott 211.00 típusú autóbusz, a jellegzetes szélvédő feletti táblatartó résszel. Az 1977-ig gyártott kocsikon az utasablakok mellett a sofőr ablaka is kisebb volt. |
|
Az AAH-841 egy 1977-ben készült, egyenes műszerfalas 211.01-es. |
|
Az ADV-188-at 1978-ban gyártották. Ez a 211.01-es már magasabb, nagyobb ablakokkal készült, mint korábbi társai, a kilincses ajtó egészen a tetőig ér. |
|
Az FTV-343 egy 1989-es gyártású 211.01-es. Kívülről az 1980-as években gyártott 211-esek jellegzetességeit mutatja. |
|
A BSL-064 egy, az NDK-ból hazánkba visszakerült 211.51-es. |
|
Az AAX-166 (ma FLU-502) egy 1984-es gyártású 211.52-es. Mint ahogy a rendszáma is mutatja, korábban Vértes Volános kocsi volt. |
|
A BCE-278 egy 211.53-as típusú autóbusz, 1981-ben készült és első tulajdonosa az MTV volt. |
Néhány az átalakított kocsik közül: |
|
|
Az ACF-377 (ma FIS-510) egy 1984-es 211.01-es, amit levegő működtetésű egyszárnyú lengőajtóval építettek át. |
|
Az EUC-212 (ma FIS-608) rendszámú 211.01-es 1979-ben készült, korábban a Tisza Volánnál szolgált, ahol az igényeknek megfelelően Steyr-ajtósra alakították át. |
|
Az AGY-929-et (ma FUM-120) 1984-ben gyártották. Az átalakítás során Ikarus-classic homlokfalelemekkel és pneumatikus harmonika ajtóval szerelték fel. |
|
Az AIJ-625 egy 1984-es gyártású 211.52-es. Ez a busz kézi működtetésű első ajtót és 1 részben eltolható ablakokat kapott. |
|
Az AFA-035 (ma FUM-396) eredetileg egy 211.53-as volt, amelyet 1978-ban gyártottak. Ha ez igaz, akkor jelentősen átformálták a külsejét. |
|
|
|
Az AAS-148 egy AFA-035-éhez hasonló mértékű átalakításon esett át, a kivitelezés még hagy maga után némi kívánnivalót. | |