Az Ikarus 200-as sorozat legnpszerbb kisbusznak, az Ikarus 211-esnek gyrtsa 1974-ben kezddtt, az utols jrm pedig 1990. mjus vgn hagyta el a szkesfehrvri gyrat. A 211-esek kszltek egyajts (211.0x) s ktajts (211.5x) vltozatban is. Manapsg mr ritkn tallkozhatunk az els, 211.00 vltozattal, amelyeknek jellegzetessge szlvd feletti tblatart, mivel az Ikarus belfldi knlatban mr 1977-ben megjelent az t felvlt 211.01 – 211.52 pros. A 1978-tl a 211-esek magasabbak lettek, szlesebb oldalablakokkal ksztettk, a lkhrt is magasabbra kerlt s ekkor vltja fel az egyenes mszerfalat a tbbi 200-as tpusnl mr alkalmazott hromrszes mszerfal. A hetvenes vekben a kilincses ajt mg egszen a tetig r, ksbb mr kisebb ajtkat alkalmaztak. A 211.01-es tpust vgig kzi mkdtets ajtkkal szereltk, akrcsak az exportra is kszlt 211.53-ast, a 211.52-es els ajtaja viszont levegs mkdtets (ktszrny, “Steyr”). A hazai mellett a tpus msik nagy piaca az egykori NDK volt, ahov 1975-tl szlltottk a 211.51-es vltozatot. Az autbuszok komfortossgt a beszerelt lsek tpusa s szma hatrozta meg. A tpust IFA fegysgekkel gyrtottk, a motor teljestmnye 92 kW/125 LE, 5+1 fokozat sebessgvltval kszltek. Hosszsg*szlessg*magassg adatok 8500*2500*2920 ill. 3000 mm. A voln trsasgok 1975-tl a '80-as vek vgig kb. 680 darabot vsroltak, melyeket szerzdses jratban munksszlltsra, s brautbuszknt hasznltak. Egykori termelszvetkezetek, gyrak, zemek, vllalatok kedvelt brigdbusza volt. Jelenleg tbbnyire megrendelhet autbuszknt vllalkozk tulajdonban vannak, a volnok buszpalettjn mr nem szerepelnek. A BKV-hoz 1975-ben rkezett elszr 4 darab 211.00-s, elssorban a siklptl vri jratra, majd tovbbi 20 darab klnjrati clokra. Az llomny 1978-ban kt jabb 211.01-essel bvlt. 1980-ban a klnjrati 211.00-sok a Volnhoz kerltek, ksbb a sikl zembe helyezsvel a tbbit is selejteztk. Az elmlt vekben nhny autbusz kisebb-nagyobb mrtk tptsen esett t. Elfordult, hogy kzi ajts 211-est leveg mkdtets harmonika vagy leng ajtval szereltek fel, de ezen fell nmelyik busz kls megjelenst is jelentsen mdostottk. Mivel a tpust Euro minsts motorral csak komolyabb talakts utn lehet felszerelni, nagy rszk vrhatan nhny ven bell eltnik haznk tjairl.
 |
Az FIS-074 egy 1975-ben gyrtott 211.00 tpus autbusz, a jellegzetes szlvd feletti tblatart rsszel. Az 1977-ig gyrtott kocsikon az utasablakok mellett a sofr ablaka is kisebb volt. |
 |
Az AAH-841 egy 1977-ben kszlt, egyenes mszerfalas 211.01-es. |
 |
Az ADV-188-at 1978-ban gyrtottk. Ez a 211.01-es mr magasabb, nagyobb ablakokkal kszlt, mint korbbi trsai, a kilincses ajt egszen a tetig r. |
 |
Az FTV-343 egy 1989-es gyrts 211.01-es. Kvlrl az 1980-as vekben gyrtott 211-esek jellegzetessgeit mutatja. |
 |
A BSL-064 egy, az NDK-bl haznkba visszakerlt 211.51-es. |
 |
Az AAX-166 (ma FLU-502) egy 1984-es gyrts 211.52-es. Mint ahogy a rendszma is mutatja, korbban Vrtes Volnos kocsi volt. |
 |
A BCE-278 egy 211.53-as tpus autbusz, 1981-ben kszlt s els tulajdonosa az MTV volt. |
Nhny az talaktott kocsik kzl: |
|
 |
Az ACF-377 (ma FIS-510) egy 1984-es 211.01-es, amit leveg mkdtets egyszrny lengajtval ptettek t. |
 |
Az EUC-212 (ma FIS-608) rendszm 211.01-es 1979-ben kszlt, korbban a Tisza Volnnl szolglt, ahol az ignyeknek megfelelen Steyr-ajtsra alaktottk t. |
 |
Az AGY-929-et (ma FUM-120) 1984-ben gyrtottk. Az talakts sorn Ikarus-classic homlokfalelemekkel s pneumatikus harmonika ajtval szereltk fel. |
 |
Az AIJ-625 egy 1984-es gyrts 211.52-es. Ez a busz kzi mkdtets els ajtt s 1 rszben eltolhat ablakokat kapott. |
 |
Az AFA-035 (ma FUM-396) eredetileg egy 211.53-as volt, amelyet 1978-ban gyrtottak. Ha ez igaz, akkor jelentsen tformltk a klsejt. |
 |
|
 |
Az AAS-148 egy AFA-035-hez hasonl mrtk talaktson esett t, a kivitelezs mg hagy maga utn nmi kvnnivalt. | |