Az FVV "hzi" csukls villamos |
|
A 3720-asra szmozott prototpus egyirny hzi csukls a Dek tren. A kocsit knyv szerint egy kzpbejrat ikerkocsi feljtsaknt ksztettk el, ezrt eredetileg a hts kocsirsznek 3721-es szmot adtak. Pr nap mlva gy dntttek, hogy a kocsi egy jrmnek szmt - gy htul javtani kellett a plyaszmot. |
A 3722-es ktirny villamoskocsi eredeti llapotban a fmhely eltt. A kocsit a Fzesi-fmhely 3740-esre szmozta, azonban mg a levizsgzsa eltt tszmoztk 3722-re. A kpen lthat a homlokfali plyaszm utlagos javtsa. A kocsi nemsokra visszament a mhelybe, s kzpre is ajtkat ptettek be. |
Amikor 1961-ben kigrdlt a 3720-as prototpus csukls villamos, s vgigment a vros fbb tjain, ltalnos kzfeltnst keltett. Amg a sajt szinte egy vllvonssal elintzte, hogy tbb szz UV-t helyeztek zembe ("j stukkat vesz a fvros"), valamint hogy sorban ptik t a rgi favzas villamosokat aclvzasan, addig a filmhrad s az jsgok is lelkendezve szmoltak be az j csukls jrmrl. Persze a kocsit lehetetlensg lett volna nem szrevenni - a megszokottl eltr bordvrs-elefntcsont sznezse kiemelte csupa-gmbly formjt. A csukls jrm konstrukcija pedig a figyelmet akkor is a villamosra irnytotta, ha hasonl kialaktssal ezidtjt szerte vilgon gyrtottak hzilagosan villamosokat. A filmhrad kln beszmolt a villamosrl, kiemelve, hogy a hlgyeknek magassark cipben sem kell ezentl vatosan lpkednik a villamosban - a srlcpadlt ugyanis felvltotta a sma gumipadl.
Ezek utn az sem vletlen, hogy 1964-ben az Erzsbet hd nneplyes megnyitsn az els tgrdl jrm a feldsztett 1228-as csukls villamos s egy FA-csukls autbusz volt. Az utlagos kommentrok mr "csuklstsi mnirl" beszlnek a kzlekedsi vllaltoknl; de a '60-as vekben ezek a jrmvek az jdonsg erejvel hatottak. A jrm formatervezje pedig az a Lengyel Istvn volt, aki ksbb az ipari csuklsok tervezsben is rszt vett. |
Az 1228-as s egy FA-csukls az Erzsbet hd megnyitjn. |
A csinos kls azonban csintalan belst takar. A trtnelem irnija, hogy a korbbi gyrts UV tpus az idk sorn a fvros egyik legmegbzhatbb tpusv forrta ki magt, s a mai napig zemel. A hzi csuklsokat azonban a fvrosbl mr hsz ve kivontk, pedig a csukls kivitel a nagyobb egyter utastrrel ktsgtelenl elnysebb. Mgis a csukls villamosok mr kezdettl fogva mszakilag elavultak voltak: lassak, nehzkesek voltak, nehz volt fkezni s elindulni velk, belterk is zajosabb volt az tlagosnl. Taln ezt az ellentmondst leginkbb a kocsikra akasztott becenv jellemzi: a fvrosi s a vidki villamosvasutak szemlyzete is "Bengli" nven ismeri ezeket a jrmveket (az elnevezs egyik lehetsges, br korntsem egyrtelm eredete a "benga" - ormtlan, nehzkes szhoz vezethet vissza). Az eredeti egyirny - egy oldali ajts kivitel kocsik radsul a budapesti hlzaton csak korltozsokkal volt hasznlhat a kzps jrdaszigetek s a fejvgllomsok kvetkeztben; nem csoda, hogy a Budapestre gyrtott egyirny kocsik felt eladtk vidkre egy ven bell (!).
Hogy Miskolcon - Debrecenben - Szegeden mit szltak az j csukls kocsikhoz? Nos ktsgtelen, hogy a benglik megjelense sznvonalbeli ugrst jelentett a '60-as vekben, hiszen a vidki utasok csak hrbl ismerhettk a forgvzas kocsikat, az lkaluzi rendszert; de az olyan extrk is ritkasgnak szmtottak, mint a prnzott brls. A vidki vrosok kzlekedsi vllalatai az '50-es vektl kezdve a megtbbszrzd forgalom ellenre knytelenek voltak a minisztriumi rendeletre a fvros ltal tadott villamosokkal megelgedni, mely rendkvl tarkabarkv tette a villamosparkjukat. Az jonnan gyrtott Fzesi-aclvzas kocsik megjelense ellenre is gyakran ersen leromlott llag favzas kocsikkal voltak knytelenek megszervezni a nvekv forgalmat, gy az j beszerzs hzi csukls villamosoknak is rlhettek. Ezek a kocsik a XXI. szzadban is futnak a vidki vrosokban, azonban Miskolcon 2004-ben lassan az utolst is kivonjk a rendszeres utasforgalombl, s Szegeden is a cserjket hatroztk el. Debrecen vrosa is kzptvon szabadulni kvn az elavult jrmvektl.
Magyarorszgon sszesen 181 Benglit ptettek, kezdetben a Fzesi Fmhelyben, majd bekapcsoldott a gyrtsba a MV Debreceni Jrmjavtja, majd a Debreceni Kzlekedsi Vllalat, ezzel - akrmilyen hihetetlennek tnik - megelztk darabszmban a Ganz ipari csuklst.
|
|
A 3720-as prototpus kocsi - htul mg 3721-es plyaszmmal 1961-ben, a Bartk Bla ton. |
A DKV 385-s csukls kocsija mg Budapesten, a Fzesi-fmhely eltt, 1968-ban. Ez a kocsi egyike volt a Fzesi-fmhelyben utolsnak gyrtott csuklsoknak. |
Budapest:
- 1961-ben ptettk meg az els Benglit Budapesten, a 3720-ast. Ezt a villamost eredetileg a 3132+3133-as kzpbejrat ikerkocsi alvzra kvntk pteni. Azonban ez az ikerkocsi annyira el volt hasznldva, hogy vgl egy teljesen j alvzat gyrtottak az j prototpusnak. A ksbbiek sorn is az eredeti kzpbejrat kocsik alvzmreteit megtartva teljesen jonnan gyrtottk a csuklsokat. Az j villamos kezdetben a 45-s vonalon kzlekedett.
A 3720-as kocsit 1975-ben 1100-esre szmoztk t. Jelenleg az 1100-as Kzlekedsi Mzeum vdelme alatt ll, s eredeti llapotban tervezik killtani.
- Az egyirny kocsik sorozatt 1962-63 kztt gyrottk 1101-1137-es szmon. 1963-65-ben az 1119-"1137"-est eladtk vidkre (az "1129-1137"-es kijellt plyaszm villamosok Budapesten forgalomba sem lltak). A villamosok a '60-as vek elejn a 63-as vonalra kerltek. Az egy oldali ajts kivitel miatt azonban nem lehett rugalmasan hasznlni a budapesti hlzaton; gy mg ebben az vtizedben Angyalfldre, a 14-es vonalra vontk ssze a kocsikat. Mikor a 14-es vonalt a Pozsonyi tig lervidtettk, a kocsiszn eltt kln hurokvgnyt kellett pteni ezeknek a villamosoknak. Ritkn a 12-es s a 10/A vonalra is beosztottk ket. Az sszesen 19 villamos 1979-80-ig kzlekedett, ezutn nhny kivteltl eltekintve (1103, 1105, 1106) elbontottk a sorozatot.
- A ktirny prototpust 1963-ban gyrtottk. Eredetileg nyolc ajts kivitel volt, de hamarosan a befggesztett rszre is tettek ajtt.
1974 utn a 3722-est 1200-asra szmoztk t. 1984-ben Szeged tvette a kocsit, s 820-as szmon a mai napig kzlekedik. Sokig a 820-ast az esedkes feljtsok ellenre Szegeden megtartottk eredeti formjban, de mivel a mzeumot vagy a BKV-t egyenlre nem rdekeli esetleges vdett nyilvntsa, ezrt ezt is elkezdtk talaktani (pl. Ikarusz ablakos lett).
- 1963-65-ben gyrtottk a hzi csuklsok szrijt 1201-1236-os plyaszmon. A kocsik kezdetben a 44-esre, majd a 60-as s a 68-as vonalra kerltek. A '70-es vek elejtl fogva a kocsikat a 28-asra, a maradkot pedig a 31-esre osztottk be. Ezutn 31-esrl a 36-os, 64-es vonalra kerltek, mivel kevs volt a 31-esre a hzi csukls. A '80-as vek elejn jpesten is feltntek: a 3-as, 8-as, 10-es, 55-s vonalon. A kocsikat 1982-83 kztt vontk ki a forgalombl, nhny kivtellel (1221, 1222, 1231, 1233) az sszeset selejteztk.
Rszletes llomnyi adatok a budapesti kocsikrl
Miskolc:
- A vidki vrosokban 1962-ben jelentek meg az els egyirny csukls villamosok. Miskolcon 1962-1966 kztt 11-et lltottak forgalomba 100-110-es plyaszmon. A 105-110-es kocsi Budapestre gyrtott, az ottani hlzatra alkalmatlan 1100-as kocsi volt. A 110-es 1966-ban - alig egy hnappal Budapestrl val megrkezse utn - legett, de feljtottk az FVV-nl.
A kocsikat 1982-89 kztt vontk ki a forgalombl. A 100-as kocsi feljtva nosztalgiakocsiknt mkdik Miskolcon.
- 1967 utn a Fzesi-fmhely ktirny kocsikat kezdett el gyrtani - egy oldali felszll ajtkkal. Ezeknek a kocsiknak a ktirnysgt igazbl csak Szegeden tudtk kihasznlni az egyvgny vonalakon egyoldalra helyezett peronok miatt, Miskolcon s Debrecenben az ilyen kialakts Benglikat szolglatuk nagy rszben egyirny kocsikknt hasznltk. 1969-1970-ben a jrmgyrtst a Fzesi-fmhelybl Debrecenbe helyeztk t.
1967-70 kztt 130-139-es plyaszmon tz ilyen kocsit gyrtottak. Ezeket 1991-ig selejteztk. A 130-as kocsi az 1990-es lelltsa utn kt hnapig diszkvillamosknt kzlekedett (a kvetkez vben, 1991-ben a 173-as volt a diszkvillamos). A 130-ast 1991 utn oktatkocsinak hasznltk 1998-ig.
- 1970-78 kztt 35 ktirny tzajts kocsit vett Miskolc Debrecenbl. Ezeket 140-174-es plyaszmml lttk el. Az 1971-es kalauz nlkli kzlekeds bevezetse utn a 145-stl kezdden elhagytk az utastri kalauzlseket.
A kocsikat 1991 utn kezdtk kivonni a forgalombl, az llomny kb. fele azonban 2004-ig, a bcsi villamosok rkezsig zemben volt. A 172-est 1999-tl tanulkocsinak hasznljk. A 147-es kocsi jelenleg killtva lthat Szentendrn, utols forgalmi llapotban.
Rszletes llomnyi adatok a miskolci kocsikrl
Debrecen:
- Ebben a vrosban szintn 1962-64 kztt vsroltak 281-294-es plyaszmon egyirny csuklsokat. Ezek kzl a 288-294-es volt budapesti 1100-as. 1985-ben a 281-est Szegedre adtk t, ott 614-es plyaszmot kapott. 1987-ben a frissen feljtott 291-es villamos prbatja sorn legett, ezrt 1990-tl alvzig lebontva prekocsinak hasznljk.
A kocsikat 1990-98 kztt selejteztk.
- 1967-69 kztt hat darab ktirny egyoldali ajts kocsi kerlt Debrecenbe 381-386-as plyaszmon. Ezek a kocsik nem csak az 1-es vonalon jrtak, hanem az egyoldali ajts kocsik kzlekedsre alkalmas 4-es vonalon is elfordultak a vonal megszntetsig.
Az tajts Benglik 1998-ig kzlekedtek Debrecenben.
- 1969-70-ben gyrtottk a ngy darab 481-484-es hatajts ktirny kocsit, ezeket mr Debrecenben ksztettk teljes egszben. Ezeket a kocsikat az 1971-ig zemel 6-os vonalra szntk (ezt a vonalat ptolja a 3-as trolibuszvonal a temet fel), de az 5-s vonal kivtelvel a tbbi debreceni jraton is kzlekedhetett. Pldul a 3-as pallagi vonal megszntetse eltt az utols villamos - kivtelesen - a 482-es volt. Az 5-s vonalon csak szlestalp kerekekkel elltott kocsik kzlekedhettek, ezrt nem jrtak erre csuklsok. Az egyvgny szrnyvonalak megszntvel a villamosok az 1-es vonalon zemeltek tovbb. A ngy kocsi kzl 2001-ben kettt selejteztek, kett viszont a mai napig megvan.
- 1974-78 kztt t tzajts ktirny csukls villamost vett a DKV, ezek 485-489-es plyaszmot kaptak. 1983-84-ben kerlt hrom 1200-as kocsi Budapestrl Debrecenbe, ezek 490-492-es plyaszmot kaptak. Jelenleg (2004.) az sszes kocsi llomnyban van.
Rszletes llomnyi adatok a debreceni kocsikrl
Szeged:
- Szegeden az egyirny kocsikat 1962-64 kztt vsroltk, sszesen 10 darabot (601-610). Ezek kzl az utols hat kapott mr kijellt budapesti plyaszmot. 1980-81-ben tovbbi hrom kocsit vettek t a selejtezett budapesti llomnybl, majd a debreceni 281-est 1985-ben 614-es szmon. Az egyirny kocsikat csak az 1-es vonalon lehetett kzlekedtetni.
A selejtezseket 1989 utn kezdtk meg. Mra mr csak egy kocsi maradt forgalmi tartalkknt llomnyban: az 1124 -> 609, melyet 2002-ben eredeti srga fnyezsvel jtottak fel, s leend nosztalgiakocsiknt troljk. Az 1105 -> 613 -> 602II 2004 tavaszn Budapestre, az Istvntelki fmhelybe kerlt. A kocsi a Magyar Villamosvast Trtneti Egyeslet tulajdona, helyrelltsa lassan, de folyamatban van.
- 1967-73 kztt vsroltk a 12 darab tajts ktirny egy oldali ajts kocsit, ezek 651-662-es plyaszmot kaptk. Beszerzsk idejn a kocsik a teljes szegedi hlzatra alkalamasak voltak, mert az 1-es ktvgny vonal kt vgn hurokkal rendelkezett, mg a tbbi egyvgny vonalon a megllk egy oldalra voltak rendezve. A hlzat fokozatos tptsvel szolglatuk elszr az 1-es s 3-as vonalra, majd jelenleg mr csak az 1-es vonalra korltozdik.
Selejtezsk 1992 utn kezddtt meg. A 656-os kocsit tanulkocsiv alaktottk t, melyet a ksbbiekben szintn megrizni terveznek. Jelenleg (2004.) egyedl a 660-as van mg llomnyban, s rendszeres forgalomban az 1-es vonalon.
- A tzajts Benglikat Szegeden 1973-79 kztt vsroltk, sszesen 18-at (801-818). 1984-85-ben, mg kt tovbbi kocsit vettek t Budapestrl 819-820-as szmon. Ezek kzl a 820-as a volt 3722-es prototpus kocsi. Hrom kocsi hinyzik a sorozatbl, ezek balesetet szenvedtek. A hinyz villamosok helyre ms kocsikat szmoztak t, st 1996 utn a 816-os legse s feljtsa egy 2002-ig tart tszmozslavint indtott el knyvelsi okok miatt.
Rszletes llomnyi adatok a szegedi kocsikrl
Lakos Rudolf |
Hans Lehnhart |
Az SzKV 605-s motorkocsija 1978-ban a rkusi kocsisznben. |
Az SzKV 655-s motorkocsija a rkusi kocsiszn eltt 1971-ben. A villamos tartalkkocsi volt - pldul a vonatok rkezsekor llt forgalomba. |
|
Wolfgang Walper |
Az SzKV 806-os motorkocsija a Rkusi lloms eltt a '70-es vekben. |
Az utolsnak - 181-iknek - gyrtott bengli a szegedi 818-as. A kp a Jzsef Attila sugrt vgn kszlt a '80-as vekben. A kocsi 1978. XII. 30-n kszlt el Debrecenben, s 1979-ben llt Szegeden forgalomba. Jelenleg ez a villamos 821-es szmmal fut. |
Tanulkocsik:
Eks Andrs
Az MVK Rt. 130-as plyaszm tanulkocsija 1997. augusztusban. A kocsit 1991-tl 1998-ig hasznltk tanulkocsinak. Selejtezsvel az utols miskolci tajts bengli tnt el. |
Hajt Blint
Az j tanulkocsinak 1999-ben a 172-es benglit alaktottk t. 2004-re ezt a kocsit is selejteztk. |
Szelnyi Gbor
Szegeden 1992-ben alaktottk t a 656-os kocsit tanulkocsiv. A felvtel 1996. mjusban kszlt, a Somogyi utca megllhelynl. Ekkor mr annyi kocsi volt zemkptelen, hogy az 1-es vonalra knytelenek voltak a tanulkocsit is kiadni forgalmi jratnak. |
Fodor Ills
Az SzKT 656-os kocsijt 1998-ban feljtottk, j, egyedi fnyezst s zrlmpkat kapott. A felvtel 1999-ben kszlt egy klnmenet alkalmval a 3-as villamos Posts sporttelepi vgllomsn. |
Mzeumi kocsik:
Krizsn Sndor
A Kzlekedsi Mzeum a legels prototpus kocsit a 3720 -> 1100-ast jellte ki megrzendnek. A villamost lelltsa utn jpest kocsisznben troltk, 1989-ben szlltottk t Szentedrre, majd Miskolcra kerlt feljtsi clbl. A fnykp Szentendre teherplyaudvaron kszlt 1994-ben, ahol trlerre raktk a kocsit. |
Kisl Jzsef
Miskolcon a rgi festst eltvoltottk, s alapoz fnyezssel lttk el. Azonban a pnz elfogyott, gy az res vzt flrelltottk. Egy vtizednyi lls utn 2004-ben a Fehr ti fmhelybe hoztk vissza. |
Varga kos Endre
Az MKV 147-es motorkocsi 1993-as selejtezse utn a fnyezst feljtottk, majd a fentebb lthat trleres szlltskor, 1994-ben kerlt Miskolcrl a szentendrei mzeumba. Itt lthat killtva utols forgalmi llapotban. A felvtel 2000-ben kszlt. |
Tth Ferenc
Az 1989-ben Miskolcon lelltott 100-as - legels - egyirny benglit feljtottk. A kocsi - apr eltrsektl eltekintve (pl. az eredeti 100-asnak nem volt tkzje) - eredeti 1962 korabeli llapot. A felvtelen a miskolci 100-as motorkocsi. |
Uherkovich Pter
Az SzKT 609-es motorkocsija 2002 decemberi jjfnyezse utn, amikor is 40 ves vfordulja alkalmbl egy napra visszakapta 1124-es eredeti plyaszmt, s mg egy 63-as tbla is kerlt az elejre. A kp a Kecsksi vgllomson kszlt. |
Nmeth Zoltn dm
Az SzKV 602-es Benglija jelenleg Istvntelken ll, feljts alatt. A javts trsadalmi munkban kszl, az MaViTE szervezsben. A kp 2004 szn kszlt, a kocsi vezetllsos felrl. |
Rszletes llomnyi adatok
Mszaki adatok:
|
3-ajts |
5-ajts |
6-ajts |
10-ajts |
Budapesti tpusjel |
CSM 1 (3720) CSM 2 |
- |
- |
CSM 3 (3722) CSM 4 |
gyrt |
Fzesi (1961-1963) |
Fzesi (1967-1970) Debrecen (1969-1973) |
Debrecen (1969-1970) |
Fzesi (1963-1965) Debrecen (1970-1978) |
tkzk kztti hossz |
21747 mm |
... |
... |
22630 mm |
szlessg |
2311 mm |
... |
... |
2290 mm |
tlagos tmege |
23350 kg |
... |
... |
24050 kg |
tengelytv |
3800/14190 mm |
... |
... |
3800/14900 mm |
kerktmr |
780 mm |
l/llhely (7 f/m2) |
37/173 |
33/171 |
28/167 |
28/178 |
motor |
TR 4,5/14 / TR 5,6/14 / TR 4,5/14 A* |
teljestmny |
46,7 kW / 51,8 kW / 58,8 kW* 70,5 LE / 63,5 LE / 80 LE* |
menetkapcsol |
BT II (CS 37) AEG (3720) |
lgsrt |
motoros (CL 2) |
fk |
villamosfk + szolenoidfk levegs rgztfk snfk (4 trzs, hlzati tplls) forgattys kzifk |
vilgts |
izzsor (framkr) fnycs (framkr - eredetileg a 3720-ason s mg nhny egyirny kocsin) |
ajtk |
ketts rncajt, levegs mdtets EP-vezrlssel |
* - a 80 LE-s TR 4,5/14-es motorok EVIG gyrtmnyak, jelenleg ezek vannak ltalnosan felszerelve.
A kocsik mszaki jellegzetessgei
A kocsi szerkezetileg hrom rszbl ll, amelyeket csuklk ktnek ssze. Az els s hts rsz kt-kt bell tengelyen ll, mg a kett kztt egy befggesztett rsz helyezkedik el. A kzps rszt egy-egy bak tartja, melyek a kttengelyes kocsirszek alvznak meghosszabbtsai. Ezekre bronz csszszerkezetek vannak felszerelve, melyekre fellnek a kzps rsz szintn meghosszabbtott hossztarti. A vonert a csukl kzepn elhelyezked kirlycsapok kzvettik. Erre kerl fel a csuklszerekezet a flfel meghosszabbtott kerettel, mely a harmnikt tartja, valamint a tetejre a csukl korongja. A csuklk fordulkorongjnak belltst rudazat vgzi, azonban a harmnikt tart keret rugalmassga kvetkeztben a csukl kzepre szerelt kapaszkodk kzzel belengethetek elre-htra.
Az 1223-asrl kszlt kpen megfigyelhet, hogy a kanyar vgn a befggesztett rsz kzelebbi vge enyhn kitoldik az vvel ellenttes irnyba. Ez amiatt van, mert a kocsi tengelyei nem a csukl alatt helyezkednek el. |
Az 1223-as kocsi a 60-as vonal Baross tri vgllomsn. |
A jrmvek tervezsekor eleve trekedtek a minl knnyebb szerkezet kialaktsra hiszen a jrm gy is tlslyos volt a kt motorjhoz kpest. Emiatt azonban a ksbbiek sorn az oszlopok elkezdtek eltrni, amit utlagosan kellett rhegesztssel megersteni. Ez a hiba azonban nem csak a benglikra jellegzetes, pldul a FAV kocsik, vagy a ZIU trolik megfigyelheten sorban ugyanott trnek. Azonban emiatt vannak olyan Benglik a forgalomban, melynek szekrnye mr rezheten mozog az alvzukhoz kpest, klnsen Szegeden, az ottani rosszabb llapot plyk kvetkeztben.
A kzps C kocsirsz a B (ramszed nlkli) rszhez gy csatlakozik, hogy a csukl nem kpes csavarod mozgsra, az A (ramszeds) rsz viszont ettl a kt rsztl fggetlenl mozoghat csavarod irnyba. Ez a megolds elvileg a plyahibkon val thaladst hivatott megoldani, a gyakorlatban azonban elfordulnak a nagyobb vgnysppedseknl feltkzsek, amely nem tesz jt sem a kocsiszekrnynek (az altmasztsi bak is rendszeresen elrepedt, s gyakran a cssztm is eltrt). Nem egy kocsin emellett - klnsen a hromajts els szrin - megfigyelhet volt pr vvel a legyrtsuk utn, hogy a kzprsz a tartbakok eldeformldsa kvetkeztben ferdn ll. |
Sznt Ferenc
A DKV 282-es csukls villamosa, az 1-es vonalon 1971-ben. Ezen a kocsin klnsen nagy a kzps rsz megereszkedse. |
Dobos Rbert
Az MKV 152-es sztszedett csuklszerkezete. Lthat a kinyl tartbak s a tmszerkezet, a kzps kirlycsappal. A kirlycsap fltti jabb tartszerkezetre l fel a csuklszerkezet. |
Dobos Rbert
Az MKV 158-as csuklszerkezete fellrl, a korong nlkl. Megfigyelhet a csuklszerkezet belltst vgz, asszimetrikusan elhelyezett rd is. |
Az egyirny s a ktirny kocsik is a kzvetlen kapcsolsnak megfelelen zemszeren csak szlban kzlekedhetnek. Ezrt kezdeteben elhagytk a szoksos leng tkzket is, azonban nhny v mlva knytelenek voltak felszerelni utlag, mivel a vonalon elromlott kocsikat nehzkes volt eltolni. Eredetileg ugyanis egy szksg-tolrudat kellett beilleszteni a kocsi alatt elhelyezked csapba. A lerobbant kocsit - ha nem sikerl helyben rvid id alatt megjavtani - haladktalanul fel kellett csatolni a vezetknek a felzrkoz kocsira s eltolni. Elkpzelhet, hogy mekkora lelkesedssel msztak a jrmvezetk az egyenruhjukban a kocsik al egy-egy csatls elksztshez. |
Egy ritka felvtel 1963-bl: az 1117-es s az 1964-ben Szegedre eladott vadonat j 1127-es kocsi Szva kocsisznben. |
A kocsinak kt marokcsapgyas motorral hajtott tengelye van, ez a kt tengely a csuklhoz kzelebb esk. A kocsik motorjai TR 4,5/14 tpusakra lett egysgestve. A budapesti kocsikra eredetileg a lrinci kocsikrl kinyert TR 5,6/14-es motorokat hasznltak fel (az 1106-oson eredetileg TR 5,6/14 A motor zemelt). Idkzben a TR 4,5/14-es motorokat is lecserltk EVIG-gyrtmny TR 4,5/14 A tpusra, amely teljestmnyt 63,5 LE-rl 80 LE-re nveltk.
A marokcsapgyas kivitel motor azt jelenti, hogy a motor flig a tengelyre tmaszkodik fel marokcsapggyal, flig pedig rugzottan az alvzra van felfggesztve. Ez egy igen elterjedt megolds, szinte a kezdetektl fogva alkalmazzk, s mg a mai villamosmozdonyokon s HV-szerelvnyeken is ilyenek zemelenek. Htrnyuk, hogy a motorok slynak kb. fele rugzatlanul terheli a vgnyokat. Az ilyen motorokat egyszeres fogaskerktttellel szoktk a hajtott tengellyel sszekapcsolni, ezrt nagyon nagy tttelt nem lehet elrni. Ezrt ezek a motorok viszonylag alacsony fordulatszmak, emiatt a hajtshzbl mly, "morg" hang hallhat.
A kocsik csak mrskelten kpesek gyorsulni, s hamar elvesztik a vonerejket, ezrt vgsebessgk csak a 40 km/ra krl alakul. Ez kellemetlen volt ha a kocsi a tbbi jrmvel elvegylve kzlekedett: Angyalfldn pldul a 14-es 1100-as kocsijait knnyen berte a 12-es UV kocsijai, de az idben elttk a 12-esen zemel kt ptkocsis szerelvnyek is kpesek voltak behozni a csuklsokat. |
Uherkovich Pter
A szegedi 812II-es kocsi egyik TR 4,5/14-es motorja. Ezen a tengelyen nincs mechanikus fk.
Nmeth Zoltn Gbor
A 813-as hajtott tengelyein a motor s a tengely kztti fogaskerktttel figyelhet meg. |
A kocsi indt- s fkezellenllsait teljes mrtkben az alvz al helyeztk el, ezt megfelelen vdi s rejti a kocsi oldallemezelse. A lgsrt a befggesztett kocsirszen van elhelyezve, a motordinam pedig a kocsik B vge alatt (de nhny kocsin pl. az MKV 130-as sorozat kocsijai s a 161-es legutols llapotban a befggesztett rszre kerlt t).
rdekes ebbl a szempontbl az eredeti 1100-asok s a szegedi Benglik mai napi kivitele. A kocsikon nincsen motordinam felszerelve, helyette a dinam a lgsrt tengelyre van rkapcsolva. A Benglira elegend egy kis kapacits akkumultor mivel csak nhny vezrlberendezst zemeltet, pl. a nagyobb teljestmnyt ignyl vilgtshoz mr hlzati feszltsget hasznlnak. Ezrt elegend az akkumultort szakaszosan tlteni. |
Uherkovich Pter
Nhny befggesztett rsz alatti berendezs a szegedi 812II-es kocsin: I = indtellenlls, lt = lgtartly, m = lgsrt s a dinam meghajtmotorja. |
A kocsi zemi fke a villamosfk, a fut tengelyeket pedig a fkram ltal hajtott szolenoidfk fkezi. A szolenoidfk egy dobfkre hat. Nha az elhasznldott szolenoidfkek vasmagjai bemgnesezdnek, vagy egyszeren a dobfk tapad le, ilyenkor a fk rudazata nha csak kis id elteltvel tud visszaugrani az alaphelyzetbe - ez pedig jl hallhat az ll kocsi utastrben.
Villamosfkezsnl ezen a kocsin is gyelnie kellett a vezetnek az ekkor fellp tlramra: az intenzv fkezs megszaktsakor fellp villamos v berobbanthatta a menetkapcsolt.
A kocsi rgztfke srtett levegs, az utols fkfokozaton hz be, s lltja meg a kocsit. A rgztfk is - a szolenoidfkkel s a kzifkkel egyetemben - csak a fut tengelyekre szerelt fkdobra hat, gy elkerltk a bonyolult fkrudazatot. A hajtott tengelyen csak a motor fkez, gy az nem rgzthet. |
Nmeth Zoltn Gbor
A 806-os kocsi dobfke a fut tengelyen. |
rdekes megoldsok voltak a rgztfkkel kapcsolatban: Szegeden (rteslseim szeint) korbban a mszerasztal kzepn lv nyomgombbal lehetett oldani a rgztfket. Ma mr itt is a kontroller menetre val forgatsa elegend.
A kocsin oldalanknt kt snfk tallhat; egyenknt 4 tonna tapadervel rendelkeznek. lesebb kanyarokban a snfk nem a sn fltt helyezkedik el, gy mkdtetse a snfk leszakadsval jrhat. Snfkezskor a levegs rgztfk is mkdsbe lp, ami azonban csak a fut tengelyeket fkezte.
A rgztfk a kontroller fk utols pozcijn lp mkdsbe, s a menet els pozcijn old. Azonban a kocsik kialaktsa olyan, hogy ha a kisszablyzt 0-ba forgatja a vezet akkor a rgztfk felold. Ezrt rgztetlen maradt volna a kocsi. Ennek kivdsre eredeti kialktsban tszerelskor (vezetllscsere esetn) az 1200-as kocsikon a snfk rgztette a kocsit. Jellegzetes volt emiatt az tszerel kocsikon a snfkkel prhuzamosan mkd vszcseng hangja. A snfk akkor lpett mkdsbe, amikor a vezet az n. segdram tkapcsolt leszerelte (itt nem csak a kisszablyz kart kellett tszerelskor vinnie a vezetnek).
Ez persze folyamatos ramfelvtelt jelentett illetve a snfkek tlmelegedsvel jrhatott, st ramsznet esetn elgurulhatott a kocsi; gy ezt ma mr nem alkalmazzk, st mr az 1200-as kocsikat is tptettk a '70-es vek elejn esedkes ltalnos fjavtsok alkalmval levegs rgztsre. Ez gy trtnt, hogy a vezetllsokba beptettek egy rgztfkkapcsolt. Ha mindkt vezetllsban le volt kapcsolva, akkor behztt a rgztfk s szlt az indtsjelz. A vezetett oldalon termszetesen be kellett kapcsolni ezt a kapcsolt elindulshoz.
A mai miskolci kocsikon is hasonlan mkdik a rgzts: a kisszablyz kivtele eltt egy kapcsolval a msik oldalon elre be lehet hzni a rgztfket mkdtet ntart relt.
Taln a homokszr kialaktsa az sszes ma zemel tpus kzl a legszerencstlenebb a Benglin. Homokszrt azrt kell minden villamoskocsira felszerelni, mert a snre szrt homok az egyik leghatsosabb mdja a megcssz kerekek megakasztsnak. Ess idben gy alapvet jelentsg, a villamos csak gy kpes idben lefkezni.
A homokszrt a hzi csuklson pedllal lehet zemeltetni - a vezetllshoz kzelebb es homoktartlybl lehet adagolni a homokot az els fut tengely el. Ez fkezsnl nem annyira problms. Azonban elindulsnl - mivel nem hajtott tengely el homokoznak - nem segt azonnal a homokszrs. A mai napig megfigyelhet, hogy ess idben elindulsnl rettenetesen kiprg a kocsi hajtott tengelye, amg elr a kocsi az egy tengelytvnyival eltte lv homokozott plyaszakaszra. Majd egy hatalmas porfelhvel megakad a kerk, s ekkor vgre el tud indulni a villamos. A kocsik amgy is igen cssznak, mg szraz idben is knny a hajtott kerekeket kiprgetni.
Miskolcon a homokszrt ttettk a hajtott tengely el: ekkor viszont ha a legels fut tengely csszik meg, akkor azt nem lehet homokozssal meglltani - gy viszont ez a kerk lapot kaphat a blokkolstl. |
Szelnyi Gbor
A szegedi 662-es kocsi beltere. A jobb oldalon ellre az llhelyek el azrt raktak mg egy lst, mert az alatt tallhat a homoktartly. A felvtel 2000. febr. 18-n kszlt a 3-as Posts sporttelepi vgllomsn. |
A kzifk forgattys, csak az els tengelyre hat s nzr jelleg. Ez azt jelenti, hogy a kart elfordtva a helyn maradt (gy a behzott fkkart nem kell kzzel tartani).
A kocsik menetkapcsolja BT II tpus, amit ksbb CS 37-es tpusjellel jelltek. Ez egy hzilagosan ksztett btykstrcss menetkapcsol, aminek az ihletje az 1500-asokon zemel SPK menetkapcsol lehetett. A btykstrcss menetkapcsolkon a hengeren csak olyan idomok tallhatk, amelyek a klnll rintkezket zrjk. Minden rintkez kln vterelvel s vfvssal van elltva. A kapcsolhenger mellett kicsi vszeletes hengerek lthatak: fell az irnyvlt henger, alul pedig a menet-fk henger. A kontrollerkarok jrsa kocsirl kocsira eltr, van amelyiket igen knny tekerni, de van amelyiknek a kezelshez jelents er s gyakorlat szksges.
A kocsiknak 15 soros, 3 soros-prhuzamos tkapcsol, 8 prhuzamos s 17 fkfokozata van. A soros s prhuzamos utols fokozata gyorst (snt) fokozat. A kocsik egy rszn az utols sntfokozatot mr nem lehet kapcsolni (ki van kelve a kontrolleren), hogy korltozzk a kocsik sebessgt - ennek oka pedig az volt, hogy a kocsi biztonsgosan fkezhet maradjon.
A villamosokra eredetileg kzikapcsols biztost kerlt, amit a vezet jobb oldaln lehetett bekapcsolni. Ez a vidki kocsikon a mai napig ugyanott lehet megtallni, piros sznre van festve.
A budapesti Benglikon az automata biztostt - hasonlan az UV-hez - a vezetlls fl helyeztk t, amit egy a vezetllsba benyl karral kellett zemeltetni. A biztost jellegzetesen lthat volt a viszonylatjelz felett.
Eredetileg a budapesti 1200-asokon mr volt egy vezrlpult, azonban a fjavtsok sorn ezt kicserltk egy az UV-hez hasonl kialaktsra (az UV mai vezetllshoz hasonl billenkapcsolkkal). Eredeti kialaktsban mg kevesebb kapcsol volt az asztalon, emellett pldul Bosch-kulccsal zemelt a vilgts itt is. |
Nmeth Zoltn Gbor
A bonts alatt lv szegedi 654-es kocsi btykstrcss menetkapcsolja.
Mller Pter
Az SzKT 804-es kocsijnak vezetllsa. A kocsi Tarjn vgllomson ll 1997-ben. |
A 3720-as prototpus kocsira eredetileg AEG menetkapcsolt szereltek (ami az 1521-es B-vgi menetkapcsolja volt).
A kocsikat lve lehetett vezetni. Hogy ne kelljen nagyon magasan lnie a vezetnek, a kocsi elejn a padl be volt sllyesztve, s ebbe helyeztk a menetkapcsolt is. A vezetllst Budapesten plexilemezes paravnfalak vdtk. A vidki Benglikon a '80-as vekben zrt vezetflkt kpeztek ki Ikarusz elemekbl, st a kocsikba rugzott autbusz vezetlst szereltek be.
Miskolcon a tarts egyirny hasznlat miatt a zrt vezetllst eleinte csak a kocsi egyik vgn kpeztk ki, a msik oldalon maradt az egyszer korlt.
Szegeden az els zrt vezetllssal tptett kocsi a 811 s a 813 volt. |
A 3720-as eredeti vezetllssal. |
A 3720-as prototpuson s nhny egyirny kocsin eredetileg framkrrl mkdtetett sorba kapcsolt fnycsvek zemeltek vilgtsknt. Ksbb az sszes kocsira izzsoros framkr vilgts kerlt. Mivel meg kellett akadlyozni, hogy az izzk visszatkrzdjenek a szlvdn, ezrt a menetkapcsol zembehelyezse utn a jobboldali els izzsor lmpi kialudtak (ez utbbi egyes miskolci s feljtott szegedi kocsikon mr nem gy mkdik).
Az egyirny kocsik eredetileg lkalauzi rendszerre s irnytott utasramlsra volt kialaktva. Htul lehetett felszllni a hromsvos felszll ajtn, majd az els kett ajtn lehetett elhagyni a kocsit. Emiatt problma is akadt, ha a kocsi tlzsfoltt vlt, mivel a rvid tv utasoknak is keresztl kellett vergdni a hossz hts utastren a leszllshoz. |
A 3720-as kalauzlse eredetileg. |
A ktirny verziban ell-htul is volt egy kalauzls. Eredetileg a kalauzlshez volt indtsjelz felszerelve, amit a kalauzi szolglat megsznte utn a vezet melletti jobb oldalra helyeztek t, messze az ajtmkdtet kapcsolktl. Egyes miskolci kocsikon (pl. a 161-esen) a berreg helyett mr Ttrs sp szl.
Az egyirny kocsikon majdnem az sszes ls a menetirnynak megfelel irnyba volt belltva (a csuklk melletti rszeken voltak fordtott lsek is).
A ktirny kocsikon - a mai llapotban - az lsek irnya ltalban a kzelebbi vezetlls irnyba nz. Azonban az azonosnak tn kocsik lselrendezsei kztt is vannak eltrsek. Pldul Szegeden az t s tzajts kocsikon az els s hts ajtk mellett llhelyek voltak az lhelyek helyett az egyik oldalon (ez pl. az tvett volt budapesti 819-esen s 820-ason nem volt eredetileg, st az lsek ell s htra, htul ellre nztek - ahogy a budapesti kocsik voltak kialaktva).
Miskolcon - mivel a kocsikat csak egy irnyban hasznltk a hurokvgllomsoknak ksznheten - a ktirny Benglik egy rsznek lst is a menetirnyba lltottk be.
Szegeden tbb kocsi beltert is feljtottk. Ezek kzl a 814II-es villamos kialaktsa igen szp, eszttikusra sikerlt. |
Tildy Tibor
Az 1206-os bels tere a '70-es vekben. |
Izs Zoltn |
Veperdi Tams |
Az egyik egy irnyba belltott ls miskolci bengli belseje 1999-ben. |
A szegedi 814II-es utastere. |
rdekessg volt a kocsin alkalmazott hajltott ablaklemezek alkalmazsa az els s hts homlokfalon. Az ekkoriban gyrtott IK-620-asokon is megfigyelhetek ugyanezek az ablakelemek - a hzilagos tervezs s gyrts sorn igyekeztek kihasznlni a felhasznlhat autbusz elemeket.
jts volt a kocsikon, hogy a homlokfali irnytblt a vezet felett elhelyezett tvilgthat feliratozott veg helyettestette. Ez sem volt egysges: eredetileg szgletes volt, a vidkre szlltott els egyirny kocsikkal megegyezen, csak egy id utn trtek t a lekerektett viszonylatjelzkre.
Ezek helyett a '70-es vektl kezdve az ipari csuklsokon alkalmazott tblkra trtek t Budapesten, amit a szlvd mg helyeztek be, a pramentest s az ablak kz. Vidken - Debrecen kivtelvel - pedig ltalban a homlokfalon nem jelltk a vgllomsokat egy id utn. Ma mr a kocsik tlnyom rszn megszntettk az irnytbla eredeti helyt is, de mg ezeken a kocsikon is ltalban felfedezhet a lemezelsen a helye. Oldalt is eredetileg egyedi tblkat alkalmaztak, amiket a ksbbiekben leszereltek. |
Az 1206-os kocsi a 44-es vonalon a Keleti plyaudvarnl. |
Az alumniumlemezekbl kszlt ajtkat srtett leveg mkdteti.
Eredetileg a kocsik ajtajai als vegezssel is el voltak ltva. Ezeket azonban hamarosan le kellett cserlni, ugyanis az als vegezs ajtk elkezdtek elrepedezni, ezrt a ksbbiekben egysgesen megszntettk az als vegezst Budapesten s vidken is. A '60-as vek vgefel Budapesten, majd Debrecenben gyrtott kocsikon - azaz az tajts ktirny szritl kezdve - pedig eleve elhagytk az als vegezst. |
Karai Sndor
A kp a Borros tren kszlt 1973-ban, egy 31-es villamost brzol. A kocsi kzps ajtajnak mr nincs meg az als vegezse. |
Az egyirny kocsikon a hts hromsvos felszll ajtval vigyzni kellett, ugyanis - sok utas avagy nem mkd ajtk esetn - nyitott ajtval val elindulskor a szles ajtszrnyak az tlagosnl jobban kilgtak, gy jobban kellett figyelni a kzel halad jrmvekre.
Eltrsek voltak az egyes vrosokban az ajtk mkdtetsvel kapcsolatban: mg pldul a fjavtsok utn Budapesten szoksos mdon a jobb els s az sszes ajt volt nyithat egy-egy gombbal, Szegeden pldul az tajts kocsikon az els, a hts s a kzps hrom ajt kln gombbal mkdtethet, de ltezett korbban olyan verzi is, amikor az els kett, a kzps s a hts kett ajthoz tartozott egy-egy gomb. Az egyirny kocsikon a hrom ajthoz hrom gomb tartozik. |
Szelnyi Gbor
A miskolci 161-es Tiszai plyaudvar vgllomson 1995-ben - bal els nyitott ajtval. |
Sokszor azonban nem mkdnek rendesen a nehz ajtk - mg a mai napig sem.
A kocsik - szokatlan mdon - tetablakokkal is el vannak ltva.
Oldalablakaik eredetileg befel nyl bukablakok voltak - a prototpus 3720-as kivtelvel, itt elhzhat tolablakok voltak. A szegedi 658-ason, 817-esen s a 818-ason eredetileg kisebb mret bukablakok voltak.
A bukablakokat Szegeden s Debrecenben 1984-tl kezdve lecserltk mrtre szabott autbusz ablakokra. Ez az talakts sem a teljes llomnyt rintette, Szegeden mg a 653, 656, 659; Debrecenben a 482, 484, 486, 491, 492 mg eredeti ablakos volt 2000-ben. |
Szelnyi Gbor
A debreceni 483-as els ajtaja nyitva maradt. |
Szegeden a 814II-815II-s kocsit feljtsakor Ikarusz ajtkkal lttk el. Azonban ezek az ajtk sem mkdnek teljesen megbzhatan.
Tbb kocsira is flpantogrf szed kerlt. A szegedi 814-esen a szedt motor mkdtette eredetileg. Ezen kvl a mai 810, 814II, 815II, 817, 818II, 821-esen van flpantogrf (a 817-esrl idkzben leszereltk). A 808-ason fordtott flpantogrf zemelt egy darabig.
Miskolcon a 158-ason zemelt flpantogrf. |
Lehczki Gbor
Az SzKT 814II-es feljtott, Ikarusz-ajts, flpantogrf szeds kocsija, Kecsksnl. |
Eredetileg ramszedknt nhny 1100-as s 1200-as kocsin egy egyedi kialakts olls szedt alkalmaztak, ezt hamarosan lecserltk a megszokott egycsszlapos szedre (nha kt csszlaposra). Az eredeti szed lthat a pldul az 1201-es kocsin. Olyan is elfordult azonban, hogy eltr szedtpust alkalmaztak mint pldul a jobboldali kpen lthat 1201-esen.
Vidken is egy csszlapos szedt alkalmaztak. Amikor viszont a '80-as vekben a fvrosban s vidken is ttrtek a sznbettes szedkre, a hrom vros hromfle szedt kezdett el hasznlni. Debrecenben az ipari csuklsokon hasznlt szedket szereltk fel. A miskolci szed itt tekinthet meg - a szegedi szed pedig itt. |
Madr Bla
Az 1201-es motorkocsi a '70-es vek elejn ipari-csukls ramszedvel van felszerelve, eredeti csszlappal. |
Amint ez mr rzkelhet, igen nehz feladatra vllalkozik, aki megprblja nyomon kvetni, hogy a hzi csuklsok milyen sznek s kialaktsak voltak az egyes korszakokban. Az els kocsikat eleve a szoksostl elt fnyezssel adtk a forgalomba, de ezutn egy-kt kocsi elkszlte utn is vltogattk a fnyezsi mintt, vagy javtottak a szerelsi technolgin. |