2 ROSSZCSONT GYEREK OLDALA
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
szereted a buszokat
szereted a buszokat ?

igen
nem
nemannyira
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
melyik busz ka kedvenced
Melyik busz a kedvenced ?

ikarus
raba
raba ikarus
man
neopln
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
np szmll
Induls: 2006-07-21
 
ra, naptr
 
Mennyien vagyunk most?
ltotag olvassa a lapot.
 
Google keres

Google

 
Vonattudomny
 
Belpsek
 
Sznkdok
 
Krj!
 
Szavazz
Mi kell mg az oldalra?

Dalszveg
Httrzene
Tudomnyok
Keresk
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
VB 2006
 
Nzd meg

 Advertisement Advertisement

AdvertisementAdvertisement

AdvertisementAdvertisement

Advertisement

 
.
 
Puzzle-z
 
Hres focistk nvjegyei
 
Tankcsapda
 
Az FVV hzi csukls villamos

Az FVV "hzi" csukls villamos


3720 - prototpus
A 3720-asra szmozott prototpus egyirny hzi csukls a Dek tren.
A kocsit knyv szerint egy kzpbejrat ikerkocsi feljtsaknt ksztettk el, ezrt eredetileg a hts kocsirsznek 3721-es szmot adtak. Pr nap mlva gy dntttek, hogy a kocsi egy jrmnek szmt - gy htul javtani kellett a plyaszmot.
3722 - prototpus
A 3722-es ktirny villamoskocsi eredeti llapotban a fmhely eltt.
A kocsit a Fzesi-fmhely 3740-esre szmozta, azonban mg a levizsgzsa eltt tszmoztk 3722-re. A kpen lthat a homlokfali plyaszm utlagos javtsa. A kocsi nemsokra visszament a mhelybe, s kzpre is ajtkat ptettek be.

Amikor 1961-ben kigrdlt a 3720-as prototpus csukls villamos, s vgigment a vros fbb tjain, ltalnos kzfeltnst keltett. Amg a sajt szinte egy vllvonssal elintzte, hogy tbb szz UV-t helyeztek zembe ("j stukkat vesz a fvros"), valamint hogy sorban ptik t a rgi favzas villamosokat aclvzasan, addig a filmhrad s az jsgok is lelkendezve szmoltak be az j csukls jrmrl. Persze a kocsit lehetetlensg lett volna nem szrevenni - a megszokottl eltr bordvrs-elefntcsont sznezse kiemelte csupa-gmbly formjt. A csukls jrm konstrukcija pedig a figyelmet akkor is a villamosra irnytotta, ha hasonl kialaktssal ezidtjt szerte vilgon gyrtottak hzilagosan villamosokat. A filmhrad kln beszmolt a villamosrl, kiemelve, hogy a hlgyeknek magassark cipben sem kell ezentl vatosan lpkednik a villamosban - a srlcpadlt ugyanis felvltotta a sma gumipadl.

Ezek utn az sem vletlen, hogy 1964-ben az Erzsbet hd nneplyes megnyitsn az els tgrdl jrm a feldsztett 1228-as csukls villamos s egy FA-csukls autbusz volt. Az utlagos kommentrok mr "csuklstsi mnirl" beszlnek a kzlekedsi vllaltoknl; de a '60-as vekben ezek a jrmvek az jdonsg erejvel hatottak. A jrm formatervezje pedig az a Lengyel Istvn volt, aki ksbb az ipari csuklsok tervezsben is rszt vett.
1228 (68) - Erzsbet hd megnyitsa
Az 1228-as s egy FA-csukls az Erzsbet hd megnyitjn.

A csinos kls azonban csintalan belst takar. A trtnelem irnija, hogy a korbbi gyrts UV tpus az idk sorn a fvros egyik legmegbzhatbb tpusv forrta ki magt, s a mai napig zemel. A hzi csuklsokat azonban a fvrosbl mr hsz ve kivontk, pedig a csukls kivitel a nagyobb egyter utastrrel ktsgtelenl elnysebb. Mgis a csukls villamosok mr kezdettl fogva mszakilag elavultak voltak: lassak, nehzkesek voltak, nehz volt fkezni s elindulni velk, belterk is zajosabb volt az tlagosnl. Taln ezt az ellentmondst leginkbb a kocsikra akasztott becenv jellemzi: a fvrosi s a vidki villamosvasutak szemlyzete is "Bengli" nven ismeri ezeket a jrmveket (az elnevezs egyik lehetsges, br korntsem egyrtelm eredete a "benga" - ormtlan, nehzkes szhoz vezethet vissza). Az eredeti egyirny - egy oldali ajts kivitel kocsik radsul a budapesti hlzaton csak korltozsokkal volt hasznlhat a kzps jrdaszigetek s a fejvgllomsok kvetkeztben; nem csoda, hogy a Budapestre gyrtott egyirny kocsik felt eladtk vidkre egy ven bell (!).

Hogy Miskolcon - Debrecenben - Szegeden mit szltak az j csukls kocsikhoz? Nos ktsgtelen, hogy a benglik megjelense sznvonalbeli ugrst jelentett a '60-as vekben, hiszen a vidki utasok csak hrbl ismerhettk a forgvzas kocsikat, az lkaluzi rendszert; de az olyan extrk is ritkasgnak szmtottak, mint a prnzott brls. A vidki vrosok kzlekedsi vllalatai az '50-es vektl kezdve a megtbbszrzd forgalom ellenre knytelenek voltak a minisztriumi rendeletre a fvros ltal tadott villamosokkal megelgedni, mely rendkvl tarkabarkv tette a villamosparkjukat. Az jonnan gyrtott Fzesi-aclvzas kocsik megjelense ellenre is gyakran ersen leromlott llag favzas kocsikkal voltak knytelenek megszervezni a nvekv forgalmat, gy az j beszerzs hzi csukls villamosoknak is rlhettek. Ezek a kocsik a XXI. szzadban is futnak a vidki vrosokban, azonban Miskolcon 2004-ben lassan az utolst is kivonjk a rendszeres utasforgalombl, s Szegeden is a cserjket hatroztk el. Debrecen vrosa is kzptvon szabadulni kvn az elavult jrmvektl.

Magyarorszgon sszesen 181 Benglit ptettek, kezdetben a Fzesi Fmhelyben, majd bekapcsoldott a gyrtsba a MV Debreceni Jrmjavtja, majd a Debreceni Kzlekedsi Vllalat, ezzel - akrmilyen hihetetlennek tnik - megelztk darabszmban a Ganz ipari csuklst.

3720 + 3721
DKV 385
A 3720-as prototpus kocsi - htul mg 3721-es plyaszmmal
1961-ben, a Bartk Bla ton.
A DKV 385-s csukls kocsija mg Budapesten, a Fzesi-fmhely eltt,
1968-ban. Ez a kocsi egyike volt a Fzesi-fmhelyben utolsnak 
gyrtott csuklsoknak.
Budapest:
  • 1961-ben ptettk meg az els Benglit Budapesten, a 3720-ast. Ezt a villamost eredetileg a 3132+3133-as kzpbejrat ikerkocsi alvzra kvntk pteni. Azonban ez az ikerkocsi annyira el volt hasznldva, hogy vgl egy teljesen j alvzat gyrtottak az j prototpusnak. A ksbbiek sorn is az eredeti kzpbejrat kocsik alvzmreteit megtartva teljesen jonnan gyrtottk a csuklsokat. Az j villamos kezdetben a 45-s vonalon kzlekedett.
    A 3720-as kocsit 1975-ben 1100-esre szmoztk t. Jelenleg az 1100-as Kzlekedsi Mzeum vdelme alatt ll, s eredeti llapotban tervezik killtani.
     
  • Az egyirny kocsik sorozatt 1962-63 kztt gyrottk 1101-1137-es szmon. 1963-65-ben az 1119-"1137"-est eladtk vidkre (az "1129-1137"-es kijellt plyaszm villamosok Budapesten forgalomba sem lltak). A villamosok a '60-as vek elejn a 63-as vonalra kerltek. Az egy oldali ajts kivitel miatt azonban nem lehett rugalmasan hasznlni a budapesti hlzaton; gy mg ebben az vtizedben Angyalfldre, a 14-es vonalra vontk ssze a kocsikat. Mikor a 14-es vonalt a Pozsonyi tig lervidtettk, a kocsiszn eltt kln hurokvgnyt kellett pteni ezeknek a villamosoknak. Ritkn a 12-es s a 10/A vonalra is beosztottk ket. Az sszesen 19 villamos 1979-80-ig kzlekedett, ezutn nhny kivteltl eltekintve (1103, 1105, 1106) elbontottk a sorozatot.
     
  • A ktirny prototpust 1963-ban gyrtottk. Eredetileg nyolc ajts kivitel volt, de hamarosan a befggesztett rszre is tettek ajtt.
    1974 utn a 3722-est 1200-asra szmoztk t. 1984-ben Szeged tvette a kocsit, s 820-as szmon a mai napig kzlekedik. Sokig a 820-ast az esedkes feljtsok ellenre Szegeden megtartottk eredeti formjban, de mivel a mzeumot vagy a BKV-t egyenlre nem rdekeli esetleges vdett nyilvntsa, ezrt ezt is elkezdtk talaktani (pl. Ikarusz ablakos lett).
     
  • 1963-65-ben gyrtottk a hzi csuklsok szrijt 1201-1236-os plyaszmon. A kocsik kezdetben a 44-esre, majd a 60-as s a 68-as vonalra kerltek. A '70-es vek elejtl fogva a kocsikat a 28-asra, a maradkot pedig a 31-esre osztottk be. Ezutn 31-esrl a 36-os, 64-es vonalra kerltek, mivel kevs volt a 31-esre a hzi csukls. A '80-as vek elejn jpesten is feltntek: a 3-as, 8-as, 10-es, 55-s vonalon. A kocsikat 1982-83 kztt vontk ki a forgalombl, nhny kivtellel (1221, 1222, 1231, 1233) az sszeset selejteztk.
Rszletes llomnyi adatok a budapesti kocsikrl
3721<sup>II</sup> (44)
Nagy Istvn
1123 (23)
1962-es legyrtsa utn pr htig a ksbbi 1101-es 3721II-es 
plyaszmmal kzlekedett. A kp a Bosnyk tren kszlt.
Az 1102-es motorkocsi a Mexiki ton, a 23-as vonalon, 1962-ben
(ebben az vben a 23-as meghosszabbtott tvonalon kzlekedett).
3740
1201 (44)
A prototpus kocsi mg 3740-es plyaszmon, vizsgja eltt.
Az 1201-es kocsi a 44-es villamos rkospataki vgllomsn,
gyrtskori llapotban.
Miskolc:
  • A vidki vrosokban 1962-ben jelentek meg az els egyirny csukls villamosok. Miskolcon 1962-1966 kztt 11-et lltottak forgalomba 100-110-es plyaszmon. A 105-110-es kocsi Budapestre gyrtott, az ottani hlzatra alkalmatlan 1100-as kocsi volt. A 110-es 1966-ban - alig egy hnappal Budapestrl val megrkezse utn - legett, de feljtottk az FVV-nl.
    A kocsikat 1982-89 kztt vontk ki a forgalombl. A 100-as kocsi feljtva nosztalgiakocsiknt mkdik Miskolcon.
     
  • 1967 utn a Fzesi-fmhely ktirny kocsikat kezdett el gyrtani - egy oldali felszll ajtkkal. Ezeknek a kocsiknak a ktirnysgt igazbl csak Szegeden tudtk kihasznlni az egyvgny vonalakon egyoldalra helyezett peronok miatt, Miskolcon s Debrecenben az ilyen kialakts Benglikat szolglatuk nagy rszben egyirny kocsikknt hasznltk. 1969-1970-ben a jrmgyrtst a Fzesi-fmhelybl Debrecenbe helyeztk t.
    1967-70 kztt 130-139-es plyaszmon tz ilyen kocsit gyrtottak. Ezeket 1991-ig selejteztk. A 130-as kocsi az 1990-es lelltsa utn kt hnapig diszkvillamosknt kzlekedett (a kvetkez vben, 1991-ben a 173-as volt a diszkvillamos). A 130-ast 1991 utn oktatkocsinak hasznltk 1998-ig.
     
  • 1970-78 kztt 35 ktirny tzajts kocsit vett Miskolc Debrecenbl. Ezeket 140-174-es plyaszmml lttk el. Az 1971-es kalauz nlkli kzlekeds bevezetse utn a 145-stl kezdden elhagytk az utastri kalauzlseket.
    A kocsikat 1991 utn kezdtk kivonni a forgalombl, az llomny kb. fele azonban 2004-ig, a bcsi villamosok rkezsig zemben volt. A 172-est 1999-tl tanulkocsinak hasznljk. A 147-es kocsi jelenleg killtva lthat Szentendrn, utols forgalmi llapotban.
Rszletes llomnyi adatok a miskolci kocsikrl
MKV 101 (1)
MKV 130 (1)
Az MKV 101-es motorkocsija a '60-as vekben, a mai Selyemrti megllhelynl.
Az MKV 130-as villamosa a '70-es vekben a 
Baross Gbor t vgi Szinva-hdon.
MKV 155
MKV 150
David Lloyd
Az MKV 155-s motorkocsija a '80-as vekben a miskolci 
Tzr utcai kezelvgnyon.

 
Az MKV 150-es motorkocsija 1974-ben, a 4-es vonal 
bulgrfldi vgllomsn. A fotk alapjn felttelezhet, hogy 
ez a kocsi a 4-es vonalra volt rendszeresen beosztva annak bezrsig.
Debrecen:
  • Ebben a vrosban szintn 1962-64 kztt vsroltak 281-294-es plyaszmon egyirny csuklsokat. Ezek kzl a 288-294-es volt budapesti 1100-as. 1985-ben a 281-est Szegedre adtk t, ott 614-es plyaszmot kapott. 1987-ben a frissen feljtott 291-es villamos prbatja sorn legett, ezrt 1990-tl alvzig lebontva prekocsinak hasznljk.
    A kocsikat 1990-98 kztt selejteztk.
     
  • 1967-69 kztt hat darab ktirny egyoldali ajts kocsi kerlt Debrecenbe 381-386-as plyaszmon. Ezek a kocsik nem csak az 1-es vonalon jrtak, hanem az egyoldali ajts kocsik kzlekedsre alkalmas 4-es vonalon is elfordultak a vonal megszntetsig.
    Az tajts Benglik 1998-ig kzlekedtek Debrecenben.
     
  • 1969-70-ben gyrtottk a ngy darab 481-484-es hatajts ktirny kocsit, ezeket mr Debrecenben ksztettk teljes egszben. Ezeket a kocsikat az 1971-ig zemel 6-os vonalra szntk (ezt a vonalat ptolja a 3-as trolibuszvonal a temet fel), de az 5-s vonal kivtelvel a tbbi debreceni jraton is kzlekedhetett. Pldul a 3-as pallagi vonal megszntetse eltt az utols villamos - kivtelesen - a 482-es volt. Az 5-s vonalon csak szlestalp kerekekkel elltott kocsik kzlekedhettek, ezrt nem jrtak erre csuklsok. Az egyvgny szrnyvonalak megszntvel a villamosok az 1-es vonalon zemeltek tovbb. A ngy kocsi kzl 2001-ben kettt selejteztek, kett viszont a mai napig megvan.
     
  • 1974-78 kztt t tzajts ktirny csukls villamost vett a DKV, ezek 485-489-es plyaszmot kaptak. 1983-84-ben kerlt hrom 1200-as kocsi Budapestrl Debrecenbe, ezek 490-492-es plyaszmot kaptak. Jelenleg (2004.) az sszes kocsi llomnyban van.
Rszletes llomnyi adatok a debreceni kocsikrl

DKV 287 (1)
Hans Lehnhart
DKV 101 + 303
Eks Andrs
A DKV 287-es villamosa 1966-ban, a Nagylloms eltt.
A DKV 291-es kocsi 1987-ben legett ezrt a vzt lebontottk, 
s snszllt iker-prekocsinak hasznljk. A kocsi 303-as 
plyaszmot kapott, a kpen a 101-es motorkocsival lthat.
DKV 383 (1)
DKV 383 (4)
A DKV 383-as kocsija a Nagyerdei gygyfrd eltt. rdemes 
a kocsi ltrjt megfigyelni a csukl mellett, az egyirny 
debreceni villamosokon is sokig ltra volt felszerelve a hts szlvd mg.
Ugyanez a kocsi, a nagy forgalom miatt alkalmazott 
msodrsz prjval a 4-es villamos Bke ti vgllomsn.
DKV 483 s 481 (6)
DKV 492 (1)
A debreceni 481-es s 483-as villamos a Piac utcban,
a 6-os vonal egyik forgalmi kitrjben.
A DKV-hoz legutoljra kerlt - 492-es plyaszm - motorkocsi 
a Honvd utcai megllhelynl a '80-as vekben.

Szeged:
  • Szegeden az egyirny kocsikat 1962-64 kztt vsroltk, sszesen 10 darabot (601-610). Ezek kzl az utols hat kapott mr kijellt budapesti plyaszmot. 1980-81-ben tovbbi hrom kocsit vettek t a selejtezett budapesti llomnybl, majd a debreceni 281-est 1985-ben 614-es szmon. Az egyirny kocsikat csak az 1-es vonalon lehetett kzlekedtetni.
    A selejtezseket 1989 utn kezdtk meg. Mra mr csak egy kocsi maradt forgalmi tartalkknt llomnyban: az 1124 -> 609, melyet 2002-ben eredeti srga fnyezsvel jtottak fel, s leend nosztalgiakocsiknt troljk. Az 1105 -> 613 -> 602II 2004 tavaszn Budapestre, az Istvntelki fmhelybe kerlt. A kocsi a Magyar Villamosvast Trtneti Egyeslet tulajdona, helyrelltsa lassan, de folyamatban van.
     
  • 1967-73 kztt vsroltk a 12 darab tajts ktirny egy oldali ajts kocsit, ezek 651-662-es plyaszmot kaptk. Beszerzsk idejn a kocsik a teljes szegedi hlzatra alkalamasak voltak, mert az 1-es ktvgny vonal kt vgn hurokkal rendelkezett, mg a tbbi egyvgny vonalon a megllk egy oldalra voltak rendezve. A hlzat fokozatos tptsvel szolglatuk elszr az 1-es s 3-as vonalra, majd jelenleg mr csak az 1-es vonalra korltozdik.
    Selejtezsk 1992 utn kezddtt meg. A 656-os kocsit tanulkocsiv alaktottk t, melyet a ksbbiekben szintn megrizni terveznek. Jelenleg (2004.) egyedl a 660-as van mg llomnyban, s rendszeres forgalomban az 1-es vonalon.
     
  • A tzajts Benglikat Szegeden 1973-79 kztt vsroltk, sszesen 18-at (801-818). 1984-85-ben, mg kt tovbbi kocsit vettek t Budapestrl 819-820-as szmon. Ezek kzl a 820-as a volt 3722-es prototpus kocsi. Hrom kocsi hinyzik a sorozatbl, ezek balesetet szenvedtek. A hinyz villamosok helyre ms kocsikat szmoztak t, st 1996 utn a 816-os legse s feljtsa egy 2002-ig tart tszmozslavint indtott el knyvelsi okok miatt.
Rszletes llomnyi adatok a szegedi kocsikrl
SzKV 605 kocsisznben
Lakos Rudolf
SzKV 655 (1)
Hans Lehnhart
Az SzKV 605-s motorkocsija 1978-ban a rkusi kocsisznben.
Az SzKV 655-s motorkocsija a rkusi kocsiszn eltt 1971-ben.
A villamos tartalkkocsi volt - pldul a vonatok rkezsekor llt forgalomba.
SzKV 806 (1)
SzKV 818 (4)
Wolfgang Walper
Az SzKV 806-os motorkocsija a Rkusi lloms eltt a '70-es vekben.
Az utolsnak - 181-iknek - gyrtott bengli a szegedi 818-as. A kp 
a Jzsef Attila sugrt vgn kszlt a '80-as vekben. A kocsi 
1978. XII. 30-n kszlt el Debrecenben, s 1979-ben llt Szegeden forgalomba.
Jelenleg ez a villamos 821-es szmmal fut.
Tanulkocsik:
MVK Rt. 130

 
Eks Andrs
Az MVK Rt. 130-as plyaszm tanulkocsija 1997. augusztusban.
A kocsit 1991-tl 1998-ig hasznltk tanulkocsinak. Selejtezsvel az utols miskolci tajts bengli tnt el.

 
MVK Rt. 172
Hajt Blint
Az j tanulkocsinak 1999-ben a 172-es benglit alaktottk t.
2004-re ezt a kocsit is selejteztk.
SzKT 656 (1)
Szelnyi Gbor
Szegeden 1992-ben alaktottk t a 656-os kocsit tanulkocsiv.
A felvtel 1996. mjusban kszlt, a Somogyi utca megllhelynl. 
Ekkor mr annyi kocsi volt zemkptelen, hogy az 1-es vonalra knytelenek voltak a tanulkocsit is kiadni forgalmi jratnak.
SzKT 656
Fodor Ills
Az SzKT 656-os kocsijt 1998-ban feljtottk, j, egyedi fnyezst s zrlmpkat kapott.
A felvtel 1999-ben kszlt egy klnmenet alkalmval a 3-as villamos Posts sporttelepi vgllomsn.
Mzeumi kocsik:
1100-as felpakolsa
Krizsn Sndor
A Kzlekedsi Mzeum a legels prototpus kocsit a 3720 -> 1100-ast jellte ki megrzendnek. A villamost lelltsa utn jpest kocsisznben troltk, 1989-ben szlltottk t Szentedrre, majd Miskolcra kerlt feljtsi clbl.
A fnykp Szentendre teherplyaudvaron kszlt 1994-ben, ahol trlerre raktk a kocsit.
1100-as Miskolcon
Kisl Jzsef
Miskolcon a rgi festst eltvoltottk, s alapoz fnyezssel lttk el. 
Azonban a pnz elfogyott, gy az res vzt flrelltottk.
Egy vtizednyi lls utn 2004-ben a Fehr ti fmhelybe hoztk vissza.
MKV 147
Varga kos Endre
Az MKV 147-es motorkocsi 1993-as selejtezse utn a fnyezst feljtottk, majd a fentebb lthat trleres szlltskor, 1994-ben kerlt Miskolcrl a szentendrei mzeumba. Itt lthat killtva utols forgalmi llapotban. 
A felvtel 2000-ben kszlt.
MKV 100
Tth Ferenc
Az 1989-ben Miskolcon lelltott 100-as - legels - egyirny benglit feljtottk. A kocsi - apr eltrsektl eltekintve (pl. az eredeti 100-asnak nem volt tkzje) - eredeti 1962 korabeli llapot. 
A felvtelen a miskolci 100-as motorkocsi.
SZKV 609
Uherkovich Pter
Az SzKT 609-es motorkocsija 2002 decemberi jjfnyezse utn, amikor is 40 ves vfordulja alkalmbl egy napra visszakapta 1124-es eredeti plyaszmt, s mg egy 63-as tbla is kerlt az elejre. 
A kp a Kecsksi vgllomson kszlt.
SzKV 602
Nmeth Zoltn dm
Az SzKV 602-es Benglija jelenleg Istvntelken ll, feljts alatt. A javts trsadalmi munkban kszl, az MaViTE szervezsben.
A kp 2004 szn kszlt, a kocsi vezetllsos felrl.
Rszletes llomnyi adatok

Mszaki adatok:

 
3-ajts
5-ajts
6-ajts
10-ajts
Budapesti tpusjel
CSM 1 (3720)
CSM 2
-
-
CSM 3 (3722)
CSM 4
gyrt
Fzesi (1961-1963)
Fzesi (1967-1970)
Debrecen (1969-1973)
Debrecen (1969-1970)
Fzesi (1963-1965)
Debrecen (1970-1978)
tkzk kztti hossz
21747 mm
...
...
22630 mm
szlessg
2311 mm
...
...
2290 mm
tlagos tmege
23350 kg
...
...
24050 kg
tengelytv
3800/14190 mm
...
...
3800/14900 mm
kerktmr
780 mm
l/llhely 
(7 f/m2)
37/173
33/171
28/167
28/178
motor
TR 4,5/14 / TR 5,6/14 / TR 4,5/14 A*
teljestmny
46,7 kW / 51,8 kW / 58,8 kW*
70,5 LE / 63,5 LE / 80 LE*
menetkapcsol
BT II (CS 37)
AEG (3720)
lgsrt
motoros (CL 2)
fk
villamosfk + szolenoidfk
levegs rgztfk
snfk (4 trzs, hlzati tplls)
forgattys kzifk
vilgts
izzsor (framkr)
fnycs (framkr - eredetileg a  3720-ason s mg nhny egyirny kocsin)
ajtk
ketts rncajt, levegs mdtets EP-vezrlssel
* - a 80 LE-s TR 4,5/14-es motorok EVIG gyrtmnyak, jelenleg ezek vannak ltalnosan felszerelve.

A kocsik mszaki jellegzetessgei

A kocsi szerkezetileg hrom rszbl ll, amelyeket csuklk ktnek ssze. Az els s hts rsz kt-kt bell tengelyen ll, mg a kett kztt egy befggesztett rsz helyezkedik el. A kzps rszt egy-egy bak tartja, melyek a kttengelyes kocsirszek alvznak meghosszabbtsai. Ezekre bronz csszszerkezetek vannak felszerelve, melyekre fellnek a kzps rsz szintn meghosszabbtott hossztarti. A vonert a csukl kzepn elhelyezked kirlycsapok kzvettik. Erre kerl fel a csuklszerekezet a flfel meghosszabbtott kerettel, mely a harmnikt tartja, valamint a tetejre a csukl korongja. A csuklk fordulkorongjnak belltst rudazat vgzi, azonban a harmnikt tart keret rugalmassga kvetkeztben a csukl kzepre szerelt kapaszkodk kzzel belengethetek elre-htra.

Az 1223-asrl kszlt kpen megfigyelhet, hogy a kanyar vgn a befggesztett rsz kzelebbi vge enyhn kitoldik az vvel ellenttes irnyba. Ez amiatt van, mert a kocsi tengelyei nem a csukl alatt helyezkednek el.

1223 (60)
Az 1223-as kocsi a 60-as vonal Baross tri vgllomsn.
A jrmvek tervezsekor eleve trekedtek a minl knnyebb szerkezet kialaktsra hiszen a jrm gy is tlslyos volt a kt motorjhoz kpest. Emiatt azonban a ksbbiek sorn az oszlopok elkezdtek eltrni, amit utlagosan kellett rhegesztssel megersteni. Ez a hiba azonban nem csak a benglikra jellegzetes, pldul a FAV kocsik, vagy a ZIU trolik megfigyelheten sorban ugyanott trnek. Azonban emiatt vannak olyan Benglik a forgalomban, melynek szekrnye mr rezheten mozog az alvzukhoz kpest, klnsen Szegeden, az ottani rosszabb llapot plyk kvetkeztben.

A kzps C kocsirsz a B (ramszed nlkli) rszhez gy csatlakozik, hogy a csukl nem kpes csavarod mozgsra, az A (ramszeds) rsz viszont ettl a kt rsztl fggetlenl mozoghat csavarod irnyba. Ez a megolds elvileg a plyahibkon val thaladst hivatott megoldani, a gyakorlatban azonban elfordulnak a nagyobb vgnysppedseknl feltkzsek, amely nem tesz jt sem a kocsiszekrnynek (az altmasztsi bak is rendszeresen elrepedt, s gyakran a cssztm is eltrt). Nem egy kocsin emellett - klnsen a hromajts els szrin - megfigyelhet volt pr vvel a legyrtsuk utn, hogy a kzprsz a tartbakok eldeformldsa kvetkeztben ferdn ll.

DKV 282 (1)
Sznt Ferenc
A DKV 282-es csukls villamosa, az 1-es vonalon 1971-ben. Ezen a kocsin klnsen nagy a kzps rsz megereszkedse.
MKV 152
Dobos Rbert
Az MKV 152-es sztszedett csuklszerkezete. Lthat a 
kinyl tartbak s a tmszerkezet, a kzps kirlycsappal. 
A kirlycsap fltti jabb tartszerkezetre l fel a csuklszerkezet.
MKV 158
Dobos Rbert
Az MKV 158-as csuklszerkezete fellrl, a korong nlkl.
Megfigyelhet a csuklszerkezet belltst vgz, 
asszimetrikusan elhelyezett rd is.
Az egyirny s a ktirny kocsik is a kzvetlen kapcsolsnak megfelelen zemszeren csak szlban kzlekedhetnek. Ezrt kezdeteben elhagytk a szoksos leng tkzket is, azonban nhny v mlva knytelenek voltak felszerelni utlag, mivel a vonalon elromlott kocsikat nehzkes volt eltolni. Eredetileg ugyanis egy szksg-tolrudat kellett beilleszteni a kocsi alatt elhelyezked csapba. A lerobbant kocsit - ha nem sikerl helyben rvid id alatt megjavtani - haladktalanul fel kellett csatolni a vezetknek a felzrkoz kocsira s eltolni. Elkpzelhet, hogy mekkora lelkesedssel msztak a jrmvezetk az egyenruhjukban a kocsik al egy-egy csatls elksztshez.
1117 s 1127
Egy ritka felvtel 1963-bl: az 1117-es s az 1964-ben Szegedre eladott vadonat j 1127-es kocsi Szva kocsisznben.
A kocsinak kt marokcsapgyas motorral hajtott tengelye van, ez a kt tengely a csuklhoz kzelebb esk. A kocsik motorjai TR 4,5/14 tpusakra lett egysgestve. A budapesti kocsikra eredetileg a lrinci kocsikrl kinyert TR 5,6/14-es motorokat hasznltak fel (az 1106-oson eredetileg TR 5,6/14 A motor zemelt). Idkzben a TR 4,5/14-es motorokat is lecserltk EVIG-gyrtmny TR 4,5/14 A tpusra, amely teljestmnyt 63,5 LE-rl 80 LE-re nveltk.

A marokcsapgyas kivitel motor azt jelenti, hogy a motor flig a tengelyre tmaszkodik fel marokcsapggyal, flig pedig rugzottan az alvzra van felfggesztve. Ez egy igen elterjedt megolds, szinte a kezdetektl fogva alkalmazzk, s mg a mai villamosmozdonyokon s HV-szerelvnyeken is ilyenek zemelenek. Htrnyuk, hogy a motorok slynak kb. fele rugzatlanul terheli a vgnyokat. Az ilyen motorokat egyszeres fogaskerktttellel szoktk a hajtott tengellyel sszekapcsolni, ezrt nagyon nagy tttelt nem lehet elrni. Ezrt ezek a motorok viszonylag alacsony fordulatszmak, emiatt a hajtshzbl mly, "morg" hang hallhat.

A kocsik csak mrskelten kpesek gyorsulni, s hamar elvesztik a vonerejket, ezrt vgsebessgk csak a 40 km/ra krl alakul. Ez kellemetlen volt ha a kocsi a tbbi jrmvel elvegylve kzlekedett: Angyalfldn pldul a 14-es 1100-as kocsijait knnyen berte a 12-es UV kocsijai, de az idben elttk a 12-esen zemel kt ptkocsis szerelvnyek is kpesek voltak behozni a csuklsokat.

SzKT 812 motor
Uherkovich Pter
A szegedi 812II-es kocsi egyik TR 4,5/14-es motorja. Ezen a tengelyen nincs mechanikus fk.
SzKT 813 - motor
Nmeth Zoltn Gbor
A 813-as hajtott tengelyein a motor s a tengely kztti fogaskerktttel figyelhet meg.
A kocsi indt- s fkezellenllsait teljes mrtkben az alvz al helyeztk el, ezt megfelelen vdi s rejti a kocsi oldallemezelse. A lgsrt a befggesztett kocsirszen van elhelyezve, a motordinam pedig a kocsik B vge alatt (de nhny kocsin pl. az MKV 130-as sorozat kocsijai s a 161-es legutols llapotban a befggesztett rszre kerlt t).

rdekes ebbl a szempontbl az eredeti 1100-asok s a szegedi Benglik mai napi kivitele. A kocsikon nincsen motordinam felszerelve, helyette a dinam a lgsrt tengelyre van rkapcsolva. A Benglira elegend egy kis kapacits akkumultor mivel csak nhny vezrlberendezst zemeltet, pl. a nagyobb teljestmnyt ignyl vilgtshoz mr hlzati feszltsget hasznlnak. Ezrt elegend az akkumultort szakaszosan tlteni.

SzKT 812 befggesztett rsz
Uherkovich Pter
Nhny befggesztett rsz alatti berendezs a szegedi 812II-es kocsin:
I = indtellenlls, lt = lgtartly,
m = lgsrt s a dinam meghajtmotorja.
A kocsi zemi fke a villamosfk, a fut tengelyeket pedig a fkram ltal hajtott szolenoidfk fkezi. A szolenoidfk egy dobfkre hat. Nha az elhasznldott szolenoidfkek vasmagjai bemgnesezdnek, vagy egyszeren a dobfk tapad le, ilyenkor a fk rudazata nha csak kis id elteltvel tud visszaugrani az alaphelyzetbe - ez pedig jl hallhat az ll kocsi utastrben.

Villamosfkezsnl ezen a kocsin is gyelnie kellett a vezetnek az ekkor fellp tlramra: az intenzv fkezs megszaktsakor fellp villamos v berobbanthatta a menetkapcsolt.

A kocsi rgztfke srtett levegs, az utols fkfokozaton hz be, s lltja meg a kocsit. A rgztfk is - a szolenoidfkkel s a kzifkkel egyetemben - csak a fut tengelyekre szerelt fkdobra hat, gy elkerltk a bonyolult fkrudazatot. A hajtott tengelyen csak a motor fkez, gy az nem rgzthet.

SzKT 806 - dobfk
Nmeth Zoltn Gbor
A 806-os kocsi dobfke a fut tengelyen.

rdekes megoldsok voltak a rgztfkkel kapcsolatban: Szegeden (rteslseim szeint) korbban a mszerasztal kzepn lv nyomgombbal lehetett oldani a rgztfket. Ma mr itt is a kontroller menetre val forgatsa elegend.

A kocsin oldalanknt kt snfk tallhat; egyenknt 4 tonna tapadervel rendelkeznek. lesebb kanyarokban a snfk nem a sn fltt helyezkedik el, gy mkdtetse a snfk leszakadsval jrhat. Snfkezskor a levegs rgztfk is mkdsbe lp, ami azonban csak a fut tengelyeket fkezte.

A rgztfk a kontroller fk utols pozcijn lp mkdsbe, s a menet els pozcijn old. Azonban a kocsik kialaktsa olyan, hogy ha a kisszablyzt 0-ba forgatja a vezet akkor a rgztfk felold. Ezrt rgztetlen maradt volna a kocsi. Ennek kivdsre eredeti kialktsban tszerelskor (vezetllscsere esetn) az 1200-as kocsikon a snfk rgztette a kocsit. Jellegzetes volt emiatt az tszerel kocsikon a snfkkel prhuzamosan mkd vszcseng hangja. A snfk akkor lpett mkdsbe, amikor a vezet az n. segdram tkapcsolt leszerelte (itt nem csak a kisszablyz kart kellett tszerelskor vinnie a vezetnek).

Ez persze folyamatos ramfelvtelt jelentett illetve a snfkek tlmelegedsvel jrhatott, st ramsznet esetn elgurulhatott a kocsi; gy ezt ma mr nem alkalmazzk, st mr az 1200-as kocsikat is tptettk a '70-es vek elejn esedkes ltalnos fjavtsok alkalmval levegs rgztsre. Ez gy trtnt, hogy a vezetllsokba beptettek egy rgztfkkapcsolt. Ha mindkt vezetllsban le volt kapcsolva, akkor behztt a rgztfk s szlt az indtsjelz. A vezetett oldalon termszetesen be kellett kapcsolni ezt a kapcsolt elindulshoz.

A mai miskolci kocsikon is hasonlan mkdik a rgzts: a kisszablyz kivtele eltt egy kapcsolval a msik oldalon elre be lehet hzni a rgztfket mkdtet ntart relt.

Taln a homokszr kialaktsa az sszes ma zemel tpus kzl a legszerencstlenebb a Benglin. Homokszrt azrt kell minden villamoskocsira felszerelni, mert a snre szrt homok az egyik leghatsosabb mdja a megcssz kerekek megakasztsnak. Ess idben gy alapvet jelentsg, a villamos csak gy kpes idben lefkezni.

A homokszrt a hzi csuklson pedllal lehet zemeltetni - a vezetllshoz kzelebb es homoktartlybl lehet adagolni a homokot az els fut tengely el. Ez fkezsnl nem annyira problms. Azonban elindulsnl - mivel nem hajtott tengely el homokoznak - nem segt azonnal a homokszrs. A mai napig megfigyelhet, hogy ess idben elindulsnl rettenetesen kiprg a kocsi hajtott tengelye, amg elr a kocsi az egy tengelytvnyival eltte lv homokozott plyaszakaszra. Majd egy hatalmas porfelhvel megakad a kerk, s ekkor vgre el tud indulni a villamos. A kocsik amgy is igen cssznak, mg szraz idben is knny a hajtott kerekeket kiprgetni.

Miskolcon a homokszrt ttettk a hajtott tengely el: ekkor viszont ha a legels fut tengely csszik meg, akkor azt nem lehet homokozssal meglltani - gy viszont ez a kerk lapot kaphat a blokkolstl.

SzKT 662 beltr
Szelnyi Gbor
A szegedi 662-es kocsi beltere. A jobb oldalon ellre az llhelyek el azrt raktak mg egy lst, mert az alatt tallhat a homoktartly.
A felvtel 2000. febr. 18-n kszlt a 3-as Posts sporttelepi vgllomsn.

A kzifk forgattys, csak az els tengelyre hat s nzr jelleg. Ez azt jelenti, hogy a kart elfordtva a helyn maradt (gy a behzott fkkart nem kell kzzel tartani).

A kocsik menetkapcsolja BT II tpus, amit ksbb CS 37-es tpusjellel jelltek. Ez egy hzilagosan ksztett btykstrcss menetkapcsol, aminek az ihletje az 1500-asokon zemel SPK menetkapcsol lehetett. A btykstrcss menetkapcsolkon a hengeren csak olyan idomok tallhatk, amelyek a klnll rintkezket zrjk. Minden rintkez kln vterelvel s vfvssal van elltva. A kapcsolhenger mellett kicsi vszeletes hengerek lthatak: fell az irnyvlt henger, alul pedig a menet-fk henger. A kontrollerkarok jrsa kocsirl kocsira eltr, van amelyiket igen knny tekerni, de van amelyiknek a kezelshez jelents er s gyakorlat szksges.

A kocsiknak 15 soros, 3 soros-prhuzamos tkapcsol, 8 prhuzamos s 17 fkfokozata van. A soros s prhuzamos utols fokozata gyorst (snt) fokozat. A kocsik egy rszn az utols sntfokozatot mr nem lehet kapcsolni (ki van kelve a kontrolleren), hogy korltozzk a kocsik sebessgt - ennek oka pedig az volt, hogy a kocsi biztonsgosan fkezhet maradjon. 

A villamosokra eredetileg kzikapcsols biztost kerlt, amit a vezet jobb oldaln lehetett bekapcsolni. Ez a vidki kocsikon a mai napig ugyanott lehet megtallni, piros sznre van festve.

A budapesti Benglikon az automata biztostt - hasonlan az UV-hez - a vezetlls fl helyeztk t, amit egy a vezetllsba benyl karral kellett zemeltetni. A biztost jellegzetesen lthat volt a viszonylatjelz felett.

Eredetileg a budapesti 1200-asokon mr volt egy vezrlpult, azonban a fjavtsok sorn ezt kicserltk egy az UV-hez hasonl kialaktsra (az UV mai vezetllshoz hasonl billenkapcsolkkal). Eredeti kialaktsban mg kevesebb kapcsol volt az asztalon, emellett pldul Bosch-kulccsal zemelt a vilgts itt is. 

SzKT 654 menetkapcsol
Nmeth Zoltn Gbor
A bonts alatt lv szegedi 654-es kocsi btykstrcss menetkapcsolja.

SzKT 804 (4)

Mller Pter
Az SzKT 804-es kocsijnak vezetllsa.
A kocsi Tarjn vgllomson ll 1997-ben.
A 3720-as prototpus kocsira eredetileg AEG menetkapcsolt szereltek (ami az 1521-es B-vgi menetkapcsolja volt). 

A kocsikat lve lehetett vezetni. Hogy ne kelljen nagyon magasan lnie a vezetnek, a kocsi elejn a padl be volt sllyesztve, s ebbe helyeztk a menetkapcsolt is. A vezetllst Budapesten plexilemezes paravnfalak vdtk. A vidki Benglikon a '80-as vekben zrt vezetflkt kpeztek ki Ikarusz elemekbl, st a kocsikba rugzott autbusz vezetlst szereltek be.

Miskolcon a tarts egyirny hasznlat miatt a zrt vezetllst eleinte csak a kocsi egyik vgn kpeztk ki, a msik oldalon maradt az egyszer korlt.

Szegeden az els zrt vezetllssal tptett kocsi a 811 s a 813 volt.

3720 vezetlls
A 3720-as eredeti vezetllssal.
A 3720-as prototpuson s nhny egyirny kocsin eredetileg framkrrl mkdtetett sorba kapcsolt fnycsvek zemeltek vilgtsknt. Ksbb az sszes kocsira izzsoros framkr vilgts kerlt. Mivel meg kellett akadlyozni, hogy az izzk visszatkrzdjenek a szlvdn, ezrt a menetkapcsol zembehelyezse utn a jobboldali els izzsor lmpi kialudtak (ez utbbi egyes miskolci s feljtott szegedi kocsikon mr nem gy mkdik). 

Az egyirny kocsik eredetileg lkalauzi rendszerre s irnytott utasramlsra volt kialaktva. Htul lehetett felszllni a hromsvos felszll ajtn, majd az els kett ajtn lehetett elhagyni a kocsit. Emiatt problma is akadt, ha a kocsi tlzsfoltt vlt, mivel a rvid tv utasoknak is keresztl kellett vergdni a hossz hts utastren a leszllshoz.

3720 kalauzls
A 3720-as kalauzlse eredetileg.
A ktirny verziban ell-htul is volt egy kalauzls. Eredetileg a kalauzlshez volt indtsjelz felszerelve, amit a kalauzi szolglat megsznte utn a vezet melletti jobb oldalra helyeztek t, messze az ajtmkdtet kapcsolktl. Egyes miskolci kocsikon (pl. a 161-esen) a berreg helyett mr Ttrs sp szl.

Az egyirny kocsikon majdnem az sszes ls a menetirnynak megfelel irnyba volt belltva (a csuklk melletti rszeken voltak fordtott lsek is).

A ktirny kocsikon - a mai llapotban - az lsek irnya ltalban a kzelebbi vezetlls irnyba nz. Azonban az azonosnak tn kocsik lselrendezsei kztt is vannak eltrsek. Pldul Szegeden az t s tzajts kocsikon az els s hts ajtk mellett llhelyek voltak az lhelyek helyett az egyik oldalon (ez pl. az tvett volt budapesti 819-esen s 820-ason nem volt eredetileg, st az lsek ell s htra, htul ellre nztek - ahogy a budapesti kocsik voltak kialaktva).

Miskolcon - mivel a kocsikat csak egy irnyban hasznltk a hurokvgllomsoknak ksznheten - a ktirny Benglik egy rsznek lst is a menetirnyba lltottk be.

Szegeden tbb kocsi beltert is feljtottk. Ezek kzl a 814II-es villamos kialaktsa igen szp, eszttikusra sikerlt.

Tildy Tibor
Az 1206-os bels tere a '70-es vekben.
MVK Rt. bengli beltr
Izs Zoltn
SzKT 814-es beltere
Veperdi Tams
Az egyik egy irnyba belltott ls miskolci bengli belseje 1999-ben.
A szegedi 814II-es utastere.

rdekessg volt a kocsin alkalmazott hajltott ablaklemezek alkalmazsa az els s hts homlokfalon. Az ekkoriban gyrtott IK-620-asokon is megfigyelhetek ugyanezek az ablakelemek - a hzilagos tervezs s gyrts sorn igyekeztek kihasznlni a felhasznlhat autbusz elemeket.

jts volt a kocsikon, hogy a homlokfali irnytblt a vezet felett elhelyezett tvilgthat feliratozott veg helyettestette. Ez sem volt egysges: eredetileg szgletes volt, a vidkre szlltott els egyirny kocsikkal megegyezen, csak egy id utn trtek t a lekerektett viszonylatjelzkre. 

Ezek helyett a '70-es vektl kezdve az ipari csuklsokon alkalmazott tblkra trtek t Budapesten, amit a szlvd mg helyeztek be, a pramentest s az ablak kz. Vidken - Debrecen kivtelvel - pedig ltalban a homlokfalon nem jelltk a vgllomsokat egy id utn. Ma mr a kocsik tlnyom rszn megszntettk az irnytbla eredeti helyt is, de mg ezeken a kocsikon is ltalban felfedezhet a lemezelsen a helye. Oldalt is eredetileg egyedi tblkat alkalmaztak, amiket a ksbbiekben leszereltek.

1206 (44)
Az 1206-os kocsi a 44-es vonalon a Keleti plyaudvarnl.
Az alumniumlemezekbl kszlt ajtkat srtett leveg mkdteti.

Eredetileg a kocsik ajtajai als vegezssel is el voltak ltva. Ezeket azonban hamarosan le kellett cserlni, ugyanis az als vegezs ajtk elkezdtek elrepedezni, ezrt a ksbbiekben egysgesen megszntettk az als vegezst Budapesten s vidken is. A '60-as vek vgefel Budapesten, majd Debrecenben gyrtott kocsikon - azaz az tajts ktirny szritl kezdve - pedig eleve elhagytk az als vegezst.

(31)
Karai Sndor
A kp a Borros tren kszlt 1973-ban, egy 31-es villamost brzol. A kocsi kzps ajtajnak mr nincs meg az als vegezse.
Az egyirny kocsikon a hts hromsvos felszll ajtval vigyzni kellett, ugyanis - sok utas avagy nem mkd ajtk esetn - nyitott ajtval val elindulskor a szles ajtszrnyak az tlagosnl jobban kilgtak, gy jobban kellett figyelni a kzel halad jrmvekre.

Eltrsek voltak az egyes vrosokban az ajtk mkdtetsvel kapcsolatban: mg pldul a fjavtsok utn Budapesten szoksos mdon a jobb els s az sszes ajt volt nyithat egy-egy gombbal, Szegeden pldul az tajts kocsikon az els, a hts s a kzps hrom ajt kln gombbal mkdtethet, de ltezett korbban olyan verzi is, amikor az els kett, a kzps s a hts kett ajthoz tartozott egy-egy gomb. Az egyirny kocsikon a hrom ajthoz hrom gomb tartozik.

MVK Rt. 161 (1)
Szelnyi Gbor
A miskolci 161-es Tiszai plyaudvar vgllomson 1995-ben - bal els nyitott ajtval.
Sokszor azonban nem mkdnek rendesen a nehz ajtk - mg a mai napig sem.

A kocsik - szokatlan mdon - tetablakokkal is el vannak ltva.

Oldalablakaik eredetileg befel nyl bukablakok voltak - a prototpus 3720-as kivtelvel, itt elhzhat tolablakok voltak. A szegedi 658-ason, 817-esen s a 818-ason eredetileg kisebb mret bukablakok voltak.

A bukablakokat Szegeden s Debrecenben 1984-tl kezdve lecserltk mrtre szabott autbusz ablakokra. Ez az talakts sem a teljes llomnyt rintette, Szegeden mg a 653, 656, 659; Debrecenben a 482, 484, 486, 491, 492 mg eredeti ablakos volt 2000-ben.

DKV 483 (1)
Szelnyi Gbor
A debreceni 483-as els ajtaja nyitva maradt.
Szegeden a 814II-815II-s kocsit feljtsakor Ikarusz ajtkkal lttk el. Azonban ezek az ajtk sem mkdnek teljesen megbzhatan.

Tbb kocsira is flpantogrf szed kerlt. A szegedi 814-esen a szedt motor mkdtette eredetileg. Ezen kvl a mai 810, 814II, 815II, 817, 818II, 821-esen van flpantogrf (a 817-esrl idkzben leszereltk). A 808-ason fordtott flpantogrf zemelt egy darabig.

Miskolcon a 158-ason zemelt flpantogrf.

SzKT 814 (4)
Lehczki Gbor
Az SzKT 814II-es feljtott, Ikarusz-ajts, flpantogrf szeds kocsija, Kecsksnl.
Eredetileg ramszedknt nhny 1100-as s 1200-as kocsin egy egyedi kialakts olls szedt alkalmaztak, ezt hamarosan lecserltk a megszokott egycsszlapos szedre (nha kt csszlaposra). Az eredeti szed lthat a pldul az 1201-es kocsin. Olyan is elfordult azonban, hogy eltr szedtpust alkalmaztak mint pldul a jobboldali kpen lthat 1201-esen.

Vidken is egy csszlapos szedt alkalmaztak. Amikor viszont a '80-as vekben a fvrosban s vidken is ttrtek a sznbettes szedkre, a hrom vros hromfle szedt kezdett el hasznlni. Debrecenben az ipari csuklsokon hasznlt szedket szereltk fel. A miskolci szed itt tekinthet meg - a szegedi szed pedig itt.

1201 (28)
Madr Bla
Az 1201-es motorkocsi a '70-es vek elejn ipari-csukls ramszedvel van felszerelve, eredeti csszlappal.

Amint ez mr rzkelhet, igen nehz feladatra vllalkozik, aki megprblja nyomon kvetni, hogy a hzi csuklsok milyen sznek s kialaktsak voltak az egyes korszakokban. Az els kocsikat eleve a szoksostl elt fnyezssel adtk a forgalomba, de ezutn egy-kt kocsi elkszlte utn is vltogattk a fnyezsi mintt, vagy javtottak a szerelsi technolgin.

 
Busztudomny
 
Chatelj!
Krnk, hogy ne kromkodj Ksznjk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
ra
 
Kurzorkvet
 
Szavazs
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 
AC/DC
 
Idjrs
Magyarorszg idjrsa
A rszletekrt klikk a kpre.
 
Elvira menetrend
honnan:

hova:
mikor:

 
Sporttudomny
 
Hooligans
 
Subarutudomny
 
J autk
 
Orange County Choppers
 
Aut tesztek
 
Real Madrid
 
Barcelona
 
Villamostudomny
 
Downloads
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!