"Az Ikarus gyr, a Csepel-Steyr egyttmkds keretben 1952-ben kezdte meg a hathengeres,
91,5 kW-os, rendkvl zajos motorral felszerelt, 0-2-2 ajtelrendezs,
24 l s 37 ll utas szlltsra alkalmas,
Ikarus 60 s 601 tpus, kzepes mret autbusz gyrtst."
"Vezetflkje a kocsi alapterletnek 17%-t foglalta el.
Ebbe a flkbe zrtk a motort is, ami a vezet munkjt neheztette.
Az amgy sem nagy (9310 mm hossz) kocsi ikerajtajai szkek voltak: ell 1100, htul 1200 mm szlesek.
Radsul az ells ajt csak leszllsra szolglt.
A kocsi ablakai is kicsinyek voltak s magasan kezddtek,
az ersen dombor tet miatt fels lk alacsonyan helyezkedtek el s ez az utasteret nyomasztotta."
j Ikarus 60-asok rkezse a
"Frst" garzsba s a "Rcseibe"
A fenti kpen lthat sorozat egyik kocsija a
GF 680
kicsit korosabb llapotban
GF 915
"Az 1952. vi j autbuszok mintapldnya
Tervezte s ksztette
A MAGYAR IPAR"
"Az els Ikarus 60 tpus kocsi a GF 901, 1952. februr 15-n a Rkoscsabra jr 62 -es vonaln lpett szolglatba. Ebbl a tpusbl a Fvrosi Autbuszzem 1952-ben 57 autbuszt vett t. Ezeket a jrmveket 1959-ig folyamatosan szlltottk. Bellk ekkor 507 kzlekedett a fvrosban."
Vissza az autbusz-kzlekeds trtnethez
Az 1955.03.14-n beszerzett GF 811-es Ikarus 60.
Az 1958-as rendszmvltoztats utn GA 06-23, majd csuklsts utn GA-85-09 rendszmon futott, 1963.12.22-ig a "Rcsei" garzs zemeltetsben.**
A GF 811-es retuslva
**Ez az Ikarus 60-as tpus egyik korai szlltsbl szrmaz kocsi mg forgattyval leereszthet keret nlkli ablakokkal.
GF 765
GF 792 GF 817
`54-ben kezddtt a ptkocsis program
A GF 885 GA 07-03 ex. GF 893
egyedi fests, lengyel exportbl maradt busz ez is egyedi festssel rkezett
GF 950
GF 969
~
~ eredeti vilgoskk festssel ~
GA 05-36 GA 08-64
A frhelyknlat bvtsre az tvenes vek kzepn a FA a ptkocsis zemmd bevezetsrl hatrozott. A vontatshoz Ikarus 60-as kttengelyes kocsikat alaktottak t. A ksrleti meneteket 1954. oktber 7-n a nagykrti 12-esen kezdtk meg. 1955. szeptember 1-jt81 ht AMG gyrtmny ptkocsi kerlt a 62-es, majd 1955. szeptember 21-tl kilenc a 38-as s az 52-es viszonylatra. Gyrtkapacits hinyban a kvetkez 13 jrm 1959-ben llt forgalomba. A szkesfehrvri zem 1960-ban tovbbi 36-ot szlltott. Selejtezett Ikarus 30-as kis autbuszokbl hzilagos ton 1960-ban 10, 1961-ben 30 ptkocsi kszlt. Az j zemmd az egy menetben szllthat utasok szmt 40-50-nel nvelte; s az ves frhelykilomter-teljestmnyt 4%-kal emelte. A kifut vonalakon a zsfoltsg cskkent.
(A ptkocsin utazk szma 17,3 millival 1961-ben volt a legtbb.)
A ptkocsis zemmd kltsgmegtakartst is hozott: kevesebb fdarabot s rszegysget kellett karbantartani. A vontat jrmvek gzolajfogyasztsa 15-16%-kal nvekedett. A vontatott jrmvek kilengse miatt a szerelvny vezetse nehzkes volt: gy a csukls jrmvek megjelense utn a ptkocsis zemmddal felhagytak.
Vissza az autbusz-kzlekeds trtnethez
GA 06-24
GA 08-28
A fent lthat autbuszok adatai**
Hatsgi vizsga Rend
1952
szm
1958
Telephely ll. trls FA Csukls Megjegyzs
1955.05.28 GF 792 GA 06-10 Frst 63.12.09 GA 85-08
1955.03.14 GF 812 GA 06-24 Kilin 63.10.07 GA 84-58
1955.03.14 GF 817 GA 06-19 Kilin 63.10.09 GA 84-59
1955.11.30 GF 854II GA 06-64 Kilin 63.11.22 GA 84-66
1955.02.10 GF 885 GA 06-95 Frst 63.12.06 GA 85-00 Egyedi sznezs, lengyel exportbl
1956.07.30 GF 915 GA 07-50 Rcsei 63.10.25 GA 84-89
1957.09.06 GF 969 GA 05-22 Rcsei 67.07.15 n.a.
1957.09.18 GF 983 GA 05-36 Rcsei 66.08.28 GA 85-95 Alv.sz: 60.1155
1958.10.22 - GA 08-28 Kilin 66.05.05 GA 85-76
1959.04.14 - GA 08-64 Rcsei 66.05.05 utnfut
MVAUT Kaposvr 1960
<= GB 16-44 =>
Egy 1972-ben kszlt felvtel.
Egy vrosi kzlekedsbl szrmaz,
talaktott Ikarus 60-as.
Egy "kzpbejrat"
Ikarus 60,
a fnyszr-talakts miatt, kicsi glszem lett.
Jobbgy Jzsef felvtele
GB 03-25
Ikarus 60 egyb felhasznls
FA csukls 1960
"A nvekv vrosi forgalomban a ptkocsis autbuszok nehzkessgk, a vontatott jrm kilengse miatt kedveztlennek bizonyultak. A FA a nagyobb befogadkpessg, kedvezbb menetdinamikai tulajdonsggal rendelkez csukls buszok bevezetst hatrozta el. Az els hromtengelyes jrm tervezse 1960 mjusban kezddtt. A Rzsa Lszl, Lass Gbor s Szni Bla tervezte GA 12-00 forgalmi rendszm prototpus 1960 november 5-n lpett szolglatba. A vontatrszt Ikarus 60-as autbuszbl, az utnfutrszt selejtezett Tr 5-s jrmbl ksztettk. A 0-2-2-2 ajtelrendezs, 15000 mm hossz, Csepel D 614 tpus motorral felszerelt jrmvel kedvez tapasztalatokat szereztek, 200 utast szllthatott a ptkocsis szerelvny 130 utasval szemben. A gyors utas csere felttele az sszefgg utastrben adott volt, s az lkalauz elhelyezse nem lasstotta a forgalmat.
A FA, Ikarus 620-as autbuszokbl is ksztett kt ksrleti kocsit.
Jellegrajz s fot
Az utnfutkhoz 148 Tr5-s s 169 Ikarus 60 karosszrit hasznltak fel. A FA sajt magnak 317 autbusz ksztett.
" Az els csukls autbusz 1960 november 7-n az 1-es viszonylaton (GA 12-00) llt szolglatba."
A GA 06-00 ex. GF 751-es Ikarusz 60-asbl s egy Tr5 felhasznlsbl.
Ezt a tpussorozatot ITC 600 megjellst kapta.
1962.11.01-tl a GA 83-02 frsz.-t kapta. 1967. jlius 31-n vontk ki a forgalombl.
13 db. ITC 600-ast a kpen lthat, egysznre festettek s csak az utna gyrtott buszokat festettk a szabvnyos szrke cskkal.
A "Rcsei" garzs eltt ksztett felvtelen egy "cskos" s egy "csk" nlkli FA csukls.
A felvtel valsznleg 1961-ben kszlhetett, mert csak egy ezstcskos csukls ll, a httrben ll Ikarus 620-as is mg egyszn kk s "faros" Ikarus-ok is kzlekednek, amik 1964-ig voltak a FA tulajdonban.
A csukls kocsikon 35 l- s 97 llhelyet alaktottak ki. Az tlet s az zembe helyezst kzt nyolc hnap telt el.
Ipari gyrtkapacits hinyban Bartos Istvn vb-elnkhelyettes rendeletre a FA "Sallai" fmhelyben ltrehoztk az n. csukls szalagot. A vontat kocsirszt nagyjavtsra vr Ikarus 60-as autbuszbl, az utnfutrszt selejtezett Tr 5 s Ikarus 60 karosszriavzbl alaktottk ki. A FA a csukls jrm hzilagos ptst 1967-ig folytatta. Sajt rszre 1960-ban egy,
1961-ben 49, (pl. a kpen lthat,
mg "0" szrisnak szmt 25-dik
GA 59-74)
1962-ben 95, (mint a 100-dik
GA 59-55)
1963-ban 65, 1966-ban 60 s 1967-ben 49 kocsit ksztett. Az utnfutrszekhez 148 Tr 5-s, 169 Ikarus 60-as s kt Ikarus 620-as karosszrit hasznltak fel. Brmunkban a Fvrosi Villamosvast rszre 54 csukls trolibuszt, a budapesti s a szegedi AKV, valamint a Pcsi Kzlekedsi Vllalat rszre tbb csukls autbuszt gyrtottak.
A nhny nullszris autbusz 1961 prilis elejn az budai 6-os viszonylaton kzlekedett. A sorozati kocsik 1961 jliustl jelentek meg a fvros utcin. A nagykrti 12-es s 12A vonaln vltottk fel a rgebbi tpusokat.
Vissza az autbusz-trtnete oldalra.
GA 83-48 GA 83-37
GA 84-51
1963-tl gyrtottk a kpen lthat, GA 84-87 Ikarus ICC 660 tpust amelyeket mr 2 db Ikarus 60 tpus buszokbl lltottak ssze, ellenben a rajzon lthatt, melyet Ikarus 60-as autbuszbl s egy leselejtezett MVAG TR-5-s jrmbl, amibl az utnfutrszt ksztettk.
Ikarusz 60-as korban GF 914 s GA 07-49 rendszmon futott. Csuklstsa utni hatsgi vizsgja 1963.10.19-n volt. 1972.10.27-n selejteztk le.**
GA 85-59 ex. GA 07-72
1966-tl 1975-ig kzlekedett.
A "Rcseibl" 1969-ben kerlt t a "Kilin" .e.-be s onnan is selejteztk.
GA 85-61 ex. GA 05-11
1966-tl 1975-ig kzlekedett.
A "Rcseibl" 1969-ben kerlt t a "Kilin" .e.-be s onnan is selejteztk. A lers szerint a Kzlekedsi Mzeumnak tadtk, de ennek mostanban semmi nyoma.
A GA 85-61 a Horvth Mihly tren a 12-es viszonylaton, a krt feljtsakor ill. a Blaha Lujza tri aluljr ptsekor.
GA 85-81 ex. GA 08-98
1966-tl 1975. decemberig kzlekedett.
790,0 ezer km.-t futott. Alv.sz.:510/13/5903/70
"Kilinos" FA csuklsok
a Rcseiben
a FAV tptsekor,
~
Ez a felvtel valamivel elbb
1969-ben kszlt
a Hsk tern. FA csukls az 1-esen.
Az Erzsbet hd tadsa.
A hdon egy FA csukls (GA-8?-??), s egy Bengli 1228.
Az Erzsbet hd budai hdfje egy FA csuklssal ( 7/c )
<=Az Erzsbet hd, egy FA csuklssal a 7/c-n.
A hdon egy FA csukls (7/c) s egy "Bukfenc". =>
GA 84-89 ex. GA 07-50
Besz.:1956. jnius 30. (GF 915) Csuklstva:1963. oktber 23. Selejtezve:1973. jnius 5.
s mg egyszer az Erzsbet hd.
FA csukls -GA 85-90 - 1972. 75-s troliptl a Hungria krt-on. A kpen lthat csukls, Ikarusz 60-as rendszma GA 05-31 volt, talaktsa 1966.07.20-n fejezdtt be. 1975.12.03-n selejteztk a "Kilin" garzsban.**
Egy FA csukls a Rcz frd megllbl indul.
Az 1966.02.04-n tadott GA-85-44-es FA csukls az Ajtsi Drer sorra kanyarodik. Ikarus 60-as rendszma GA 05-00 volt. 1975.01.01-n trltk az llomnybl.
A FA autbusz-eloszts a lent felsorolt tpusok szerint, 1958-tl a BKV megalakulsig
v 30 31 60 FA
1958 128 437
1959 79 16 507
1960 22 16 504 1
1961 14 23 457 50
1962 9 369 145
1963 242 210
1964 240 210
1965 166 210
1966 70 270
1967 287
Moszkva tri felvtelek. A msodik kp egy pr vvel ksbb kszlhetett.
|