2 ROSSZCSONT GYEREK OLDALA
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
szereted a buszokat
szereted a buszokat ?

igen
nem
nemannyira
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
melyik busz ka kedvenced
Melyik busz a kedvenced ?

ikarus
raba
raba ikarus
man
neopln
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
np szmll
Induls: 2006-07-21
 
ra, naptr
 
Mennyien vagyunk most?
ltotag olvassa a lapot.
 
Google keres

Google

 
Vonattudomny
 
Belpsek
 
Sznkdok
 
Krj!
 
Szavazz
Mi kell mg az oldalra?

Dalszveg
Httrzene
Tudomnyok
Keresk
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
VB 2006
 
Nzd meg

 Advertisement Advertisement

AdvertisementAdvertisement

AdvertisementAdvertisement

Advertisement

 
.
 
Puzzle-z
 
Hres focistk nvjegyei
 
Tankcsapda
 
Ikarus 630

A 60-as vek elejtl egszen a 70-es vek kzepig jellemz ltvny volt Budapest utcin az Ikarus 620 tpus autbusz. Ebben az idszakban az orszg tjain az Ikarus gyr msik, nagy karriert befutott autbusztpusa, a "faros" mellett a vidki vrosi helyi s helykzi forgalomban ugyancsak jellemz volt az Ikarus 620, illetve annak tvolsgi forgalomra kifejlesztett vltozata, a 630 tpus. Sokfel ezek csuklss alaktott vltozatval tallkozhattunk.

Vajon milyen fejlesztmunka elzte meg e tpus utakra kerlst? Mennyire tkrzi ez az autbusztpus-csald a magyar autbuszgyrts korabeli fejlesztsi tevkenysgt?

Cikknk ennek, a "faros" rnykban kintt tpuscsaldnak nhny, a technikatrtnet szempontjbl kiemelked rdekessgt kvnja bemutatni.



 

1. Bevezets




1.bra: Az Ikarus 620 tpus autbusz kpe


Mindenekeltt tekintsk t rviden az 50-es vek hazai autbuszgyrtst annak rdekben, hogy lssuk, milyen mszaki krnyezetben, milyen felttelek kztt, milyen ignyek kielgtsre jtt ltre ennek a tpusnak a kifejlesztse. Az Ikarus gyr az Uhri testvrek gyrbl alakult ki. 1947-ben kezdtk el az autbuszok gyrtst, majd 1948-ben llamostottk Ikarus Karosszria s Jrmgyr N.V. nven.1

A szellemitulajdon-vdelem ebben a korszakban viszonylag kevs j bejelentssel bszklkedhetett. Az "Ikarus" elnevezst vdjegyknt 1953-ban jelentettk be, majd 1959-ben az "Ikarus" elnevezs a kznsgestl eltr, ma mr kzismert rsmddal is benyjtsra kerlt.




2.bra: A121160 lajstromszm vdjegy-lajstromv rszlete


Az elbbi 115882-es, az utbbi 121160-as szmon lett lajstromba vve. rdekessg, hogy nem az Ikarus Karosszria s Jrmgyr volt a vdjegy jogosultja, hanem a MOGRT Gpjrm Klkereskedelmi Vllalat, Budapest. A 115882 lajstromszm vdjegy 1993-ban jogutdls rvn az IKARUS Jrmgyrt Rt., Budapest tulajdonba kerlt, a msik vdjegy rvnytelenn vlt, majd 1991-ben jra bejelentsre kerlt, 139841-es lajstromszmot kapott, s a jogosultja az IKARUSBUS Jrmgyrt Rszvnytrsasg, Szkesfehrvr.

Az Ikarus rujelzt az Ikarus 30 tpus autbuszon hasznltk elszr.1 1953-tl gyrtottk az Ikarus 60-asokat, karrierjk elssorban a fvrosban fut csuklstott vltozatnak volt ksznhet. Itt rdemes megjegyezni, hogy az Ikarus 60 tpus autbusz trolibusz vltozata is hossz ideig sznfoltja volt a fvros tjainak. Idkzben az Ikarus ebben az idszakban taln leghresebb, de legalbbis legjellegzetesebb autbuszcsaldjt, az Ikarus 55, illetve Ikarus 66 tpusjel "farost" hozta ki a hazai s nemzetkzi autbuszpiacra. Itt rdemes kt lnyeges dologra felfigyelni. Az Ik 66 tpus eredetileg vrosi forgalomra kszlt. Viszonylag rvid ideig jrt a hrom utasajtval szerelt vltozata a budapesti Nagykrton, de sajnos nem vlt be, ezrt vidki kzlekedsi vllalatok vettk t ezeket a kocsikat. A msik figyelemre mlt tny, hogy ebben az idszakban felmerlt az igny a jrmvek befogadkpessgnek nvelsre. Elszr ptkocsit akasztottak a gpes kocsik utn, azonban a ptkocsis kzlekeds htrnyainak kikszblsre 1960-ban a Lass Gbor, Rzsa Lszl s Szini Bla ltal tervezett, Ikarus 60 s Tr 5 tpus kocsikbl elkszlt az els csukls autbusz. A kor fejlesztsi kvetelmnyeit teht az is meghatrozta, hogy akkor mg elkpzelhetetlen volt a "farosbl" csukls autbuszt pteni.

Mindezen krlmnyek kztt jtt ltre az Ikarus 620-630 tpus autbusz. A prototpus Finta Lszl tervei alapjn kszlt el az Ikarus 60-as tovbbfejlesztett vltozataknt, Ikarus 60B tpusjelzssel.2




3.bra: Az Ikarus 60B kpe


Ez az j tpus nem hozott ltvnyos mszaki fejlesztst, inkbb a nvekv utasforgalommal jr ignyt elgtette ki.

A tovbbiakban rviden ismertetjk az autbusz legfontosabb mszaki s formai jellemzit, klns tekintettel azokra a szerkezeti kialaktsokra, amelyek a BKV Vrosi Kzlekedsi Mzeumban fellelhetk, illetve amelyeken a kor szellemi alkotsai nyomon kvethetk. Itt klnsen tmaszkodtunk az Ikarus 60B-vel kapcsolatban Finta Lszltl kapott szbeli s rsbeli informcikra.



 

2. A hajtsrendszer

2.1. A motor

A jrmvet Csepel 613 tpus hathengeres, 125 lers dzelmotor hajtotta.4 Ksbb a motor tovbbfejlesztett vltozatt, a D614 tpus motort ptettk be az autbuszba.




4.bra: A D614 dzelmotor kpe


A motor nhny szerkezeti eleme megtallhat a BKV Vrosi Kzlekedsi Mzeumban. Ezek kzl emltst rdemel a motor hengerfeje. A motor elkamrs kivitel, az elkamra a henger hossztengelyvel szget bezr kialakts. A meglv motorhoz fejlesztsi javaslatot fogalmaz meg az 1959. 11. 17-n bejelentett, a Ganz-MVAG-tl szrmaz, HU148815 lajstromszm szabadalom, amelynl az elkamrt rt hterhelsek kikszblsre kermiabetttel lttk el az elkamra furatt (5. bra).




5.bra: A HU148815 szabadalmi lers rszlete s jellemz brja


Fennmaradt mg a motor dugattyja a hajtrddal, illetve a porlaszt, valamint a lenglaptos gzolajszivatty.

2.2. A sebessgvlt

A jrm sebessgvltja ASH 65-3 tpus, eltttengelyes, tfokozat szinkronvlt, kornak megfelel mszaki sznvonalon (7. bra).3 A mechanikus sebessgvltk fejlesztsre plda a HU145380 lajstromszm szabadalom, amelynek az a lnyege, hogy az lland kapcsolatban lv fogaskerekek lemezes srld tengelykapcsolkkal kapcsolhatk tengelykre, amelyen egybknt szabadon elfordulan vannak gyazva (8. bra).




6.bra: A Csepel D614 dzelmotor hengerfeje




7.bra: Az IK 620-630 autbusz sebessgvltja




8.bra: A HU145380 szabadalmi lers rszlete s jellemz brja


A sebessgvlt szraz srldsos tengelykapcsoln keresztl kapcsoldott a motor tengelyhez. A kvetkez idzet a kor gpkocsivezetinek problmjt emlti fel, illetve az arra knlt megoldssal foglalkozik. "A gpkocsivezet fizikai terhelse a botvlts sebessgvlt s a szokvnyos tengelykapcsol kezelse miatt jelents volt. Ksrletek folytak a tengelykapcsol kzi mkdtetsre pneumatikus szervo segtsgvel. A sebessgvlt botjra egy emeltyt szereltek, mely egy srtett levegvel mkdtetett munkahenger segtsgvel a tengelykapcsolt kiemelte. gy a gpkocsivezetnek csak indulskor kellett a lbpedlt hasznlni, a menet kzbeni vltsokhoz az emeltyt hasznlta. A rendszer nem vlt be, ltalnos bevezetsre nem kerlt sor."5

A sebessgvlt tengelyt a differencilmvel 7C Mechanics tpus, ktrszes kardntengely kapcsolta ssze.

2.3. A futm, kerkfelfggeszts

A kocsi futmve ugyancsak nem hozott vltozst. Hts hajtott tengelye differencilmvel elltott, hajtott fltengelyekbl ll hts hd. Els futmve kormnyzott tengely, mind ell, mind htul laprugs kivitel kerkfelfggesztssel. Teleszkpos, ketts mkds hidraulikus lengscsillaptval kszlt.

2.4. A fkrendszer

A jrm fkrendszere ktkrs, minden kerkre hat lgfk dugattys munkahengerekkel. A trgykrben ppen a fkrendszerekkel kapcsolatban talltuk meg a legtbb szabadalmi dokumentumot. Ezek kzl az 1959-ben bejelentett HU148773 lajstromszm szabadalommal vdett fkszelepet mutatjuk be (9. bra).




9.bra: A HU148773 szabadalmi lers rszlete


A megolds lnyege, hogy a fkzem biztonsgval sszefgg fokozd kvetelmnyeket teljestse akr ktkrs, akr - ptkocsival szerelt jrmszerelvnyeknl - a hromkrs fkrendszer esetben is. A fkszelepet alkot elemek azonos kialaktsak, ptelemek mdjra csatlakoztathatk a fkszelephzhoz. Az autbusz valsgban alkalmazott fkszelepe megtallhat a BKV Vrosi Kzlekedsi Mzeumban.




10.bra: Az autbusz fkszelepe




 

3. A hordm

Az autbusz hordmvt jellemzi az alvzas kialakts, ebben a tekintetben megrizte eldje, az Ikarus 60 tpus autbusz mreteit. Finta Lszl elmondsa szerint ez a tpus a korbban jelentkez alvzhinybl s az annak megoldsra szolgl szakmai alapelvbl alakult ki. Az akkori szakmai elkpzels a korbban jellemz favzas kocsik ptsi elgondolst kvette, amely szerint a kocsiszekrny cserlhet volt, mg az alvzat megtartottk.

A kocsiszekrny hossza 9348 mm, akrcsak az Ik 60 tpus, 5000 mm tengelytvval. A motor a kocsi orrban, kzvetlenl a vezet mellett nyert elhelyezst. Tbbek kztt ez is indokolta a vezetflke s az utastr kztt lv elvlaszt fal alkalmazst az utastr zajterhelsnek cskkentsre.

3.1. Az alvz

Az alvz "U" keresztmetszet hossztartkbl s cs-, illetve sajtolt profil kereszttartkbl plt fel hegesztssel, illetve szegecselssel ktve a hossztartkhoz. A motor az alvz hossztartin rugalmasan van gyazva, a sebessgvlt a kerekek kztti kereszttartn fekszik fel. A futmvek a hossztartra csavarozssal kapcsoldnak rugbakokon keresztl. A hts, sllyesztett peron miatt a hossztart mlytett a vrosi autbusznl (11. bra).




11.bra: Az Ikarus 620-630 autbuszok alvza


3.2. A karosszria




12.bra: Az Ikarus 620 kocsiszekrnye


Az utasok szmra egy autbusznak a karosszria a legfontosabb rsze, hiszen ezzel tallkoznak nap mint nap. Meghatrozza a vros, az utca kpt, megjelennek rajta a korra jellemz divatok, hatssal lehet klsejvel, valamint belsejnek knyelmet, komfortot nyjt tulajdonsgaival az emberek hangulatra, az utasok s a kzlekeds biztonsgra. "A jrm erklcsi rtknek hatrt karosszrija, pontosabban formja hatrozza meg. Ez rthet is, hiszen a technikban nem szksges s nem is clszer az j mindenron val keresse."2 Ezt pldzza az Ikarus 620 tpus autbusz (1. bra; 13. bra), illetve annak prototpusa, az Ikarus 60B (3. bra), amelyek lnyegben az Ikarus 60 (14. bra) alapkonstrukcijra pltek. Ez a tpus a kls jegyekben, a karosszriban hozott jat, aminek eredmnye egy addigiaknl jabb, korszerbb autbusz lett.




13.bra: Az Ikarus 620




14.bra: Az Ikarus 60


A karosszria legmeghatrozbb elemei az ablakok, az ajtk, a lmpatestek, a lkhrtk, htrcsok, a klnfle dsztelemek, az utastr kialaktsa s termszetesen a fests. rdemes vgiggondolni, hogy ezeknek az elemeknek a formai kialaktst mennyire hatrozzk meg a mszaki felttelek, az alkalmazott, az alkalmazhat technolgia, az ergonmiai kvetelmnyek, az autbusz esetben az utazsi felttelek, szoksok s nem utolssorban a divat, amely esetleg ncl is lehet. A kor autbuszai az Ikarus 30, 31 valamint az Ikarus 60 meglehetsen robusztus megjelensek voltak, kis befogadkpessggel, alacsony ablakokkal.

Az autbusz formjt lnyegesen meghatrozza annak keresztmetszete, amely a formn kvl az utaskomfortnak is lnyeges eleme. Az adott keresztmetszet minl jobb kihasznlsval lehet a befogadkpessget nvelni. A befogadkpessg egy adott tpus esetben attl is fgg, hogy vrosi, helykzi vagy tvolsgi felhasznlsra kszl-e az autbusz. Az lsek elhelyezse ettl fggen ms. Az Ikarus 620 esetben a 15. brn lthat lskialaktsok voltak a leggyakoribbak.3




15.bra: Az Ikarus 620 autbusz lselrendezsei


Az oldalfal s a tet tallkozsi vnek meghatroz szerepe van a bepthet ablak mrete szempontjbl. Az utas, de a kvlrl szemll szempontjbl is fontos az ablak mrete. Az utasnak fontos az, hogy jl kilsson, de tl kis ablak esetben a szemmagassgban vagy mg alacsonyabban lv ablak fels kerete miatt az ll utas felfel nem lt ki. Ezen gy prbltak segteni, hogy a tetvbe ablakot ptettek be, aminek htrnya volt a best nap melege, valamint az, hogy hamarabb piszkoldott, mint a fggleges ablakfelletek, ami kellemetlen kzrzetet okozhat a bent utaznak. A kvlllnak is elnysebbek a nagy fellet ablakok, mert nyitottabb, ttekinthetv teszi a jrm belsejt, gy szvesebben szll fel arra. Lentrl szemllve a buszban utazk sem alkotnak egy zrt, elklnlt vilgot. Ennek az autbusznak a korbbi tpusokhoz kpest, pldul az eld, Ikarus 60 tpushoz viszonytva nagyobbak az ablakai, klnsen a htfalon lvk, ami az autbusz hts megjelenst knnyedebb, bartsgosabb teszi (20. bra). Az Ikarus 620 ablakai mr viszonylag j kiltst tettek lehetv, amint az a 16. brn lthat. Megfigyelhet a vezetflke s az utastr kztti nagymret ablak, ami a vezet utastrbe val, s az utasok elre ltst is lehetv tette.




16.bra: Az Ikarus 620 bels kpe


Tovbbi szempont a szellztethetsg, amit az autbusz felhasznlsi helynek krnyezeti viszonyai is meghatroznak. Az ehhez igazod ablakkialaktsok olyan jellegzetessget adnak azonos tpus autbuszok klnfle vltozatainak, hogy egyrtelmen megllapthat pldul, melyik kszlt trpusi ghajlatra. A 17. bra az Ikarus 620 ablaknak klmtl fgg kialaktsait mutatja be.3




17.bra: Az Ikarus 620 ablakkialaktsai


Kln emltst rdemel az autbusz szlvdvege s homlokfelletnek kialaktsa. A homlokfalat vizsglva hasonlsg fedezhet fel az Ikarus 55 autbusz ("faros") homlokfalval (18. bra). Ez nem vletlen, hiszen Finta Lszl az autbusz megtervezsnl feladatul kapta, hogy az 55-s sajtolt elemeit hasznlja fel. Termszetesen ez nem egy az egyben trtnt, de a forma a jellegzetessgt megrizte. A szlvd hajltott veg, azonban nem egyben lv, hanem kzpen s a sarkokban osztott, a sarkoknl vkony manyag elemmel sszefogva. A prototpus 60B-n a szlvd kzps, nagyobb fellet sk rsze azonos az Ikarus 66 (vrosi "faros") szlvdvegvel. A 620 szriba mr nem ezeket a szlvdvegeket ptettk be. Az autbusz elejt sszehasonltva az Ikarus 60-nal lthat, hogy a szlvd fellete nagyobb. A fentiek jl illusztrljk az alkalmazott, alkalmazhat technolgia formai kialaktsra gyakorolt hatst.




18.bra: Az Ikarus 55 autbusz


A jrm bels kialaktsnak rsze a vezetflkben elhelyezett mszerfal. Finta Lszl maga is kiemeli a mszerfal jdonsgt. Ennek lnyege, hogy az elektromos mkdtets mszerek nyomtatott ramkr panelre kses csatlakoztatssal voltak szerelve. Sajnos a gyrtsi technolgia nem volt elgg fejlett ennek a mszerfalegysgnek a kialaktsra, ezrt ksbb visszatrtek az egyedi mszerek alkalmazsra. Mgis egy kort megelz szellemi alkots szletett, amelyet a HU146135 lajstromszm szabadalom testest meg (19. bra).




19.bra: A HU146135 szabadalmi lers rszlete s jellemz brja


Az autbusz megjelenst meghatrozzk a "szemei", azaz a rajta elhelyezett lmpk. Az Ikarus 60-asnl s az azt megelz tpusoknl a lmpk a karosszribl killak voltak, amelyek a "farosoknl" mr besllyesztsre kerltek, s ezt a stlust kvette a prototpus Ik 60B is. Ennl a fnyszrk teljesen be voltak sllyesztve, s a szrival ellenttben csak kt fnyszr volt. Kln rdemes megemlteni a prototpus homloklemezen lev dszlceit, amelyek "szemldkknt" helyezkedtek el a fnyszrk felett, majd a htrcs vonalt kvetve haladtak egszen a lkhrtkig. Ennek a dszlcnek fleg eszttikai szerepe lehetett. A szrinl a dszlc elmaradt, a kett helyett a kor divatirnyzatnak megfelelen ngy fnyszr kerlt beptsre. Ezek a fnyszrk br sllyesztettek, de nem olyan mrtkben, mint a prototpusnl. rdekes megolds a dszlc helyett a karosszriban kialaktott, kill lmpavd tet, aminek a dszt szerepen tl valsznleg a lefoly esvz elleni vdelem volt a feladata. A hts lmpk eredetileg a karosszribl kiemelked fszekbe voltak sllyesztve (20. bra), azonban ksbb ezek, valsznleg az egyszerbb s olcsbb megolds miatt, rtett lmpkk vltoztak (21. bra). Ennek az talaktsnak az eszttikai vesztesgen tl funkcionlis htrnya, hogy kisebb volt a vilgt fellet. Sajnos napjainkban is tapasztalhat, hogy nagy mret, knnyen piszkold jrmveken kicsi, gyengn vilgt lmpk vannak.




20.bra: Az Ikarus 620 htulja eredeti formban




21.bra: Az Ikarus 620 htulja talaktott lmpkkal


Az 50-es, 60-as vek divatjnak megfelel volt a magassgjelz s az indexlmpk kialaktsa, amelyek formja vzcseppre emlkeztet (22. bra). Ezek a lmpatestek kvettk a karosszria tetejnek, valamint a jrm oldallemeznek veltsgt. A lmpatestek egyarnt megtallhatak voltak az Ikarus 60-as, 55-s, a 60B s a 620-as tpusokon. Ezek ksbb a feljtsok sorn hasonl sorsra jutottak mint a htuls lmpk, egyszerbbekre lettek kicserlve. Az j irnyjelz lmpk, csakgy mint a htsk, kr alak lmpatestek lettek, amelyek a 620-asok homloklemezre kerltek.




22.bra: A magassgjelz s az irnyjelz lmpk


A jrmvet, a kor szellemnek megfelelen, krmozott dszlcekkel is gazdagon felszereltk, amelyek a kocsi oldaln az ablakok alatt s a kerekek fels skja felett futottak krbe. Az els pldnyoknl htul, mint az a 23. brn is lthat, az als dszlc a szintn krmozott kerettel krbevett rendszmtbla fel vesen lehajlott. Ksbb azonban, mint ahogy az a 20., 21. brn lthat, egyszeren krbefutott. Amikor az autbuszok mr nem egysznek voltak, akkor az ezst s a kk sznek kztti hatrvonalat a dszlcek jelentettk. Az autbusz megjelensnek fontos meghatrozja volt a krmozott htrcs, amely egy levehet motortri ajtn volt elhelyezve. Itt a mszaki igny, a hthz rcson keresztl val leveg bevezetse, jl tvzdtt az eszttikummal. Lnyegesen szebb, knnyedebb benyomst adott az autbusznak az Ikarus 60-ashoz kpest a lkhrtk kialaktsa. A 60-asra ell-htul egyarnt a karosszritl tvol ll, merev, hajltott, robusztus lkhrtt szereltek. Ezzel szemben a 620-as lkhrt a karosszrihoz simul, lekerektsekkel elltott, lgyabb vonalvezets, s ezltal knnyedebb benyomst kelt volt.




23.bra: Az Ikarus 620 htulja a kezdetekben


A tpusnak megjelentek a csukls vltozatai is. Ezek a BKV-nl nem vltak be, azonban a VOLN vllalatoknl nagy szmban, sokig kzlekedtek. Emltst rdemel, hogy csukls jrm ktfle vltozatban is kszlt, az egyik a hromtengelyes vltozat (ezek kzlekedtek a VOLN vllalatoknl), mg a ngytengelyesbl csak egy darabot gyrtottak (24. bra).




24.bra: Az Ikarus 620-as ngytengelyes csukls vltozata


A korabeli vroskpnek meghatroz jrmve volt s kpeslapokra is felkerlt az Ikarus 620-as nyitott, vrosnz vltozata (25. bra). Ebbl csak nhny darab kszlt, ennek ellenre igen ismert volt. A karosszria fels rszbl csak a mells szlvd s a vezet ajtaja maradt meg. Ezeket az elemeket egy keret fogta ssze, amely a busz krlbelli harmadnl rte el a karosszrit. A keret a vezet ajtajnak fels, ferde egyenes vonalt kvetve haladt htrafel, s egy ablakosztsnyi tvolsgban bukott le meredekebben a karosszria fel. Ezzel a harmonikus vonalvezetssel egy eszttikus jrm alakult ki.




25.bra: A nyitott Ikarus 620




 

4. sszefoglals

A fenti karosszrin vgzett formai kialaktsok eredmnyekppen jtt ltre az Ikarus 60-bl egy kls megjelensben lnyegesen modernebb, a kor elvrsainak jobban megfelel autbusz. Tbb mint msfl vtizedig volt ders, szinte mosolygs, nylt "tekintetvel" nemcsak Budapest, de az orszg tjainak is meghatroz sznfoltja. Mint minden elavult jrm lassan, szrevtlenl tvozott kzlnk, mg mi, utasok rltnk az jabb, korszerbb autbusztpusoknak. Mra mr csak egyetlen pldny maradt a BKV tulajdonban, sajnos az is csak romjaiban (26. bra). Most jralesztik a BKV munkatrsai (27. bra), jelenleg a karosszria vzt jtjk fel, rengeteg odaad munka s sok-sok milli forint rn remlhetleg jbl tallkozhatunk vele nosztalgiajrmknt.




26.bra: Ilyen llapotban maradt meg a BKV utols Ikarus 620-autbusza


Ksznetnyilvnts

Kln ksznetnket fejezzk ki Finta Lszlnak, az Ikarus gyr egykori formatervezjnek a szbeli s rsos informcirt, Balogh Imrnek, a BKV Vrosi Kzlekedsi Mzeuma vezetjnek, aki engedlyezte a mzeum tulajdonban lv alkatrszek fnykpeinek felhasznlst, Bodcs Krolynak, az Aut-Motor munkatrsnak a rgi folyiratcikkek rendelkezsre bocstsrt s mindenki msnak, akik segtsget nyjtottak e cikk ltrejttben.




27.bra: A feljts alatt ll autbusz 2003 tavaszn

 
Busztudomny
 
Chatelj!
Krnk, hogy ne kromkodj Ksznjk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
naptr
2025. Jlius
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
ra
 
Kurzorkvet
 
Szavazs
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 
AC/DC
 
Idjrs
Magyarorszg idjrsa
A rszletekrt klikk a kpre.
 
Elvira menetrend
honnan:

hova:
mikor:

 
Sporttudomny
 
Hooligans
 
Subarutudomny
 
J autk
 
Orange County Choppers
 
Aut tesztek
 
Real Madrid
 
Barcelona
 
Villamostudomny
 
Downloads
 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG