2 ROSSZCSONT GYEREK OLDALA
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
szereted a buszokat
szereted a buszokat ?

igen
nem
nemannyira
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
melyik busz ka kedvenced
Melyik busz a kedvenced ?

ikarus
raba
raba ikarus
man
neopln
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
np szmll
Induls: 2006-07-21
 
ra, naptr
 
Mennyien vagyunk most?
ltotag olvassa a lapot.
 
Google keres

Google

 
Vonattudomny
 
Belpsek
 
Sznkdok
 
Krj!
 
Szavazz
Mi kell mg az oldalra?

Dalszveg
Httrzene
Tudomnyok
Keresk
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
VB 2006
 
Nzd meg

 Advertisement Advertisement

AdvertisementAdvertisement

AdvertisementAdvertisement

Advertisement

 
.
 
Puzzle-z
 
Hres focistk nvjegyei
 
Tankcsapda
 
Kisebb trtnet

Az Ikarus eldjnek tekinthet Uhri Imre Kovcs- s Kocsigyrt zeme 1895-ben kezdte meg mkdst a Budapest, VII. kerlet Elemr utca 30-ban. Az itteni mhely hamar szknek bizonyult s a mhely tovbbkltztt az Istvn utca 32. szm al. Ekkor kezdett a mhely a kovcsols mellett „strfkocsik” javtsval, j kocsik gyrtsval is foglalkozni.

Az zem 1913-ra elg tkt sszeszedett, hogy a Gizella t 22. al thelyezzk a mhelyt, amelynek immr a fprofiljban szerepelt a kocsigyrts. Az I. vilghbor sorn risi mennyisg, elssorban teherautkarosszria-javtsbl s ptkocsigyrtsbl ll rendels virgoztatta fel az zemet, amelynek a hbor utn se kellett szmolnia komolyabb visszaesssel a piacon.

A gyr els nagyobb megrendelse 1924-ben volt, amikor is a MV teheraut-ptkocsik gyrtsval bzta meg a cget. A mhely ekkor mr egyrtelmen bvtsre szorult, amelyet azonban a helyi nkormnyzat gtolt meg. gy tbb rszzem tvolabb, az Egressy ton volt knytelen zemelni. A mhely bvtsre csak 1927-ben kerlhetett sor, amikor a cg elnyerte a MAVART szmra szlltand 60 darab favzas tvolsgi autbuszra kirt nemzetkzi plyzat. Ekkor indult be a gyrban az igazi nagyzem, a sorozatgyrts.

A megrendelseknek vgl a gazdasgi vilgvlsg vetett vget, mivel 1930-ban az llami megrendelk hirtelen elmaradtak. A mhely mg tovbbi hrom vig vegetlt, m 1933-ban csdeljrs keretben felszmoltk.

Az eszkzvagyon nagy rszt azonban az Uhri csald vsrolta meg (vidki rokonok segtsgvel), gy Uhri Imre hrom fia s kt lnya 1933. szeptember 28-n megalapthatta az Uhri Testvrek Autkarosszria- s Jrmgyrat. A cg els feladata egy mhely keresse volt, amelyen a Hungria krt 207. szm alatt, az Angol Park kzelben meg is talltak. Itt vgl 1935. augusztusban meg is indulhatott a gyrts, nem a legjobb gyrtsi krlmnyek kztt, de mindenkppen modern mszerek segtsgvel.

A gazdasgi helyzet stabilizldsval az Uhri-zem rgi vsrli hamar visszatrtek a mindig megfelel minsgben gyrt cghez. 1936-ban a MV, a MVAUT s a BSZKRT folyamatos megrendelseivel elltta a gyrat munkval. Az elksztett buszok 1937-tl mr fmvzzal kszltek Ganz-Benz-Mercedes alvzra. A felhasznlt alkatrszek leginkbb Nmetorszgbl, ksbb Csehszlovkibl rkeztek.

A II. vilghbor sorn klnleges hadiintzmnynek minstettk a gyrat, gy az ott dolgozk mentesltek a bevonulstl. A gyrts 1942-ig nagymrtkben fokozdott, ami gyrbvtst tett szksgess, amit a krnyk telkeinek kisajttsval oldottak meg. A terjeszkeds hamar szemet szrt a kt legnagyobb hasonl profil trsasgnak is, a MVAG-nak s a gyri Magyar Vagon s Gpgyrnak (ksbbi Rba), gy tbbszr sikertelenl zrtk ki egyes teher- s szemlyauttpusok gyrtsbl. 1942-ben Mtysfldn j replgpgyrt rszleg is nylt a cg kezelsben.

Az 1943-44-es v jelentette a gyr mkdsnek cscspontjt. Ekkor a Honvdelmi Minisztrium s a MV teheraut-, Bcs autbusz-ptkocsikat rendelt a cgtl. Kzben megindult az j gyrtcsarnok ltestse a Sashalom s Mtysfld kztti Ehemann-telepen. Az 1944 vgre pp hogy befejezett gyrban alig indult be a termels, amikor is nyilas ellenrzbizottsg vette t a gyrat, a gyrts lnyegben lellt, majd a tvoz nmet csapatok felgyjtottk az pletet, a hromnegyed rszt elpuszttva.

A megmaradt egysgekben 1945. janur 31-vel indulhatott jra a termels – immr csak Uhri Zsigmond veznylete alatt –, ekkor mr a f feladat a roncsautk s teherautk helyrelltsa lett a Vrs Hadsereg szmra, ami semmit nem fizetett a munkkrt, gy az egyetlen lehetsg jabb kocsik javtsa s a polgri lakossgnak val lelemrt trtn rtkestse lehetett. A gyr lett tovbb neheztettk a szakszervezetek, akik az elz rendszer prtoljt lttk Uhriban, m a szintn munksokbl ll zemi Bizottsg prtfogsa al vette az igazgatt, s 1945. jniusi internlsa utn hamar kzbenjrtak a kiszabadtsrt. gy a gyrban tovbb folytatdhatott a szemly- s tehergpkocsik, autbuszok feljtsa, ami mell hamarosan a Manci-hd pontonjainak elksztse is prosult.

1959-es vjrat Ikarus 31, az MVK Zrt. muzelis rtk busza
Nagyt
1959-es vjrat Ikarus 31, az MVK Zrt. muzelis rtk busza

A hiperinflcit sikeresen tvszelte a gyr, m 1946-1947-ben az egyre nvekv adterheket mr nem tudta llni, mivel mg mindig a termszetbeni juttatsok voltak a meghatrozak a gyr letben, s a kereslet is visszaesben volt. Ezrt 1947. jnius 15-n Uhri Zsigmond nknt rbzta a gyrat a Nehzipari Kzpontra, amely cselekedet a vllalat burkolt llamostsnak kezdeteknt foghat fel. 1947 vgn 50 darabos autbusz megrendelst kapott a gyr a BSZKRT-tl az immr llami tulajdon gyr.

1949. februr 23-n a korbban replgp- s gpkocsialkatrszeket gyrt Ikarus Gp s Fmgyr Rt.-t az Uhri-fle vllalatba beolvasztva ltrejtt az egysges, llami Ikarus Karosszria- s Jrmgyr, amely darabonknt 300 000 Ft-os rban szlltott Budapest szmra az jonnan kifejlesztett autbusztpusaibl (Tr 3,5 rvid s Tr 5 norml buszbl) sszesen 164 darabot.

Az els tves terv idszakban (1950-1954) nagy gyrtkapacitst foglaltak le a Honvdelmi Minisztrium a hadsereg gpjrmparkjnak korszerstse rdekben trtnt megrendelsei, illetve a Romninak s Lengyelorszgnak sznt jvttelek arnya is magas volt.

1951-ben kerlt kifejlesztsre az Ikarus 30-as tpus, a gyr els modern nhord autbusza, amelyet exportra is szntak, m a Magyar Dolgozk Prtja az export lehetsgt ksleltette. 1952-ben elkszl a gyr els trolibusza, illetve az Ikarus 60-as, amely j ideig meghatroz termk marad.

Ikarus 31 bellrl
Nagyt
Ikarus 31 bellrl

1953-ban, Nagy Imre miniszterelnksge alatt ismertk fel az els tves tervben szerepl irnyzatok elvakultsgt, s cskkentettk a szmokat. Az Ikarusban ekkoriban lland kapacitshiny volt, ezrt 1955-ben a klnleges gpek (hadi felszerels) gyrtst a Csepel Gpgyrra bztk.

A msodik tves terv (1955-1959) alkalmval ismt megvalsthatatlan fejldst vrtak el a gyrtl, fleg az export krdsben. 1952-ben kszlt el a tvolsgi Ikarus 55-s s a vrosi Ikarus 66-os gyrtsa, amely tpusoknl a zajos motor az utasokat kevsb zavarand az autbusz farban helyezkedett el. Innen a busztpusok „faros” elnevezse. Br a buszok (leginkbb modern formavilguk kvetkeztben) nemzetkzi elismerst szereztek, gyrtsuk – elssorban alkatrszhiny miatt – nehezen indult.

Az 1955-ben kifejlesztett tvolsgi Ikarus 630 s a vrosi Ikarus 620, valamint az 1956-os Ikarus 31 ismt nagyban fellendtette az exportot, ennek klnbz egyedi vltozatai kerltek a kelet-eurpai llamokon tl Kna, Burma s Egyiptom utcira, m v vgre nyersanyag hinyban a termelst rvid idre fel kellett fggeszteni.

A tovbbiakban ismt lehetsg nylt a termels felfuttatsra, mivel br Knba a megromlott kapcsolatok miatt mr nem kerlt Ikarus, de a Nmet Demokratikus Kztrsasgba annl tbb.

Ikarus 31 sofrlse
Nagyt
Ikarus 31 sofrlse

A harmadik tves tervben (1960-1965) a gyrts minsgnek javtsa szerepelt elsdleges clkitzsknt, amelyet 1962-re sikerlt teljesteni.

1962. oktber 26-n a szkesfehrvri ltalnos Mechanikai Gpgyrat, amely korbban replgpeket s azok alkatrszeit gyrtotta, beolvasztottk az Ikarusba, mikzben a trgyalasztalok mellett elfogadtk az Ikarus trtnetnek legfontosabb megllapodst, mely szerint a „szocialista munkamegoszts” keretben Magyarorszgra jutott a 11 s 16,5 mteres autbuszok gyrtsa. A KGST hatrozata rtelmben mr vi 8000 darab autbusz exportjra nylt keret, amely risi szmnak szmtott az addigi teljestmnyhez hasonltva.

1966-ban alakult meg az Ikaruson bell az egyedi gyregysg (ma Ikarus Egyedi Autbuszgyr Kft), amelynek feladata az ignyes, egyni megrendelsre kszlt autbuszok gyrtsa volt.

Rba Gpgyr az MAN cgtl vsrolt licence alapjn j motorok gyrtst kezdte meg, amely lehetv tette hosszabb s nehezebb jrmvek ksztst is. gy mg 1966-ban elkszlt a gyr els csukls busza, egy Ikarus 180-as. Ekkor indul meg az Ikarus 200-as autbuszcsald gyrtsa is, amely a ksbbiekben a legmeghatrozbb szria lett.

Habr 1968-ban jabb koopercis szerzdsekre kerlt sor az Ikarus s a svd Volvo, az osztrk Steyr, valamint a francia Berliet kztt, az alkatrszrak gyors emelkedse miatt csonktsokra volt szksg, amit a fejlesztsek bntak meg. 1970-ben a teheraut-gyrtst is kiszerveztk a vllalatbl, a Csepel Gpgyr kapta meg.

A legnagyobb elismerst a gyr az 1970-es Nizzai, majd az 1971-es Monaci Buszkilltson aratta, amikor a bemutatott egy-egy Ikarus 250-es tvolsgi s luxusautbusz az ezst fokozatig vitte (Monacban a nagyherceg klndjt is elnyerte). Ez volt az els s j darabig egyetlen alkalom, hogy keleti gyrt maga mg utastson nagy nyugat-eurpai cgeket. A sikerek kvetkeztben a Prtllam gy dnttt, hogy az exportra termelst kell mindenron nvelni.

1971-ben mr az 100.000. termk kszlt el, a gyrtsi kapacits vrl-vre ntt, az Ikarus „kivl vllalat” lett. 1972-ben a munksok szocilis helyzet is javult: sajt voda, kultrhz, laksok pltek a gyrban dolgozk csaldjai szmra. 1973-ban beszntetettk az addigi tpusok (Ikarus 180, 556, 66) gyrtst, helyette csak az Ikarus 200-as sorozatot nyomtk.

1973-ban a cg az Avia cggel kzsen sszeszerel zemet hozott ltre Irakban, ahol CKD-SKD tpus buszok kszltek. 1975-re mr a vilg negyedik legnagyobb buszgyra lett (a Mercedes-Benz, a LIAZ s a Toyota utn), m sokszor nyersanyaghiny miatt nem tudta idben teljesteni a megrendelseit. Ezek beszerzsvel kapcsolatban tbb szerzdst is kttt a szocialista blokk orszgaival, melyek kzl a legjelentsebbek a Szovjetunival jttek ltre.

1976-ban a Nmet Demokratikus Kztrsasg teljesen felszmolta a sajt autbuszipart, csak az Ikarus buszok vsrlsra, illetve azok ottani gyrtsra rendezkedett be.


1977-re a nyugati autbusz-konjunktra a piac teltdsvel megsznt, gy az Ikarus ismt fleg a KGST-orszgok szmra kezdett gyrtani. Ekkor indult meg az Ikarus 300-asturista tpuscsald kifejlesztse, amely rsi Ferenc nevhez fzdik s 400-as vrosi sorozat kifejlesztse is Finta Lszl formatervez alkotsban, amely mr egy merben ms, modern formavilgot kpviselt. Az elkszlt akkor modernek szmt tpusokat a piac azonban nem fogadta be, (Finta lszl a prototpus elkszlte utn jabb tpust srgetett, m a megrendelsek akkor stabil meglhetst nyjtottak a vllalatnak, gy a vezetsg nem tartotta fontosnak a gyrtmnyfejlesztst.

Az 1980-tl a rendszervltsig tart idszak a gyr trtnetnek fnykora, de egyben a ksbbi sllyedsnek az oka is volt. Az j vtized elejre mr tbb modern fejlesztssel rendelkezett – alacsonypadls autbusz (1978), Ikarus 400-as csald (1979) –, de a vezets a kereslet kisebb visszaesstl tartva csak a mr egyre elavultabbnak szmt Ikarus 200-as autbuszok gyrtst preferlta, gy a gyr ltszlag j eredmnyeket mutathatott fel, folyamatosan a vilg egyik legnagyobb ilyen zeme maradhatott, m emellett a gyr jvje egyre kevsb ltszott biztostottnak.

A sors bekvetkeztre az vtized vgig kellett vrni. 1990-ben a Szovjetuni „sszerst gazdasgpolitikja” mellett az Ikarus gyr termelse mintegy a tizedre esett vissza, amit a Nmet Demokratikus Kztrsasgbl val kivonuls kvetett. gy a gyr termelsnek nagy rszt elvesztette, s mg az eladott jrmvekrt is ksedelmesen kapta meg a vsrls sszegt.

1989-ben felismerve a helyzet slyossgt az egyedi termkeket gyrt rszleg kiszervezsre kerlt Ikarus Egyedi Autbusz Gyr Kft. nven. Az Ikarus 1991-ben rszvnytrsasgg alakult, s 30%-t egy trk trsasg szerezte meg (Bayal). Az elnytelen trsasgi szerzds miatt azonban a tulajdonosok rdekeinek klnbsge tbbszr megbntotta a termelst. A gyrtmnypaletta legkorszerbb darabjai ebben az idben a 80'-as vek elejn kifejlesztett 300-as turista s 400-as vrosi tpuscsaldok s annak kisebb-nagyobb mrtkben fejlesztett vltozatai voltak.

A trsasg helyzetnek tmeneti javulsa csak az 1996-ban kinevezett j vezrigazgat, Szles Gbor, vezetse alatt vlt lehetsgess, aki nvelte a Fggetlen llamok Kzssge fel irnyul exportot, m ekzben a modern tpusok egyre srgetbb bevezetst tovbbra is halogattk, fejlesztsre alig ldoztak.

1998-ban egy nagyobb darabszm megrendelst kapott a gyr, amit teljestett is, m az autbuszok az Oroszorszggal val kapcsolatok megromlsa miatt nem hagyhattk el az orszghatrt. A trsasg vezrigazgatja s a Jegybank kztti rdekellenttnek vitnak egy olasz-francia befektetcsoport, az Irisbus, vetett vget, amely megvsrolta a gyrat, s ltrehozta az Ikarusbus Rt.-t. Az j tulajdonos stratgija nagy mrtk leptst vont maga utn. 2000-ben a budapesti, 2004-ben a szkesfehrvri gyr zrta be a kapuit, akkor gy tnt rkre. Egyedl az Ikarus Egyedi Autbuszgyr nem kerlt bezrsra, m a vllalatot csdveszlyes helyzetbe sodorta tbbszr is, hogy a tulajdonos ms zletpolitikt kvnt folytatni, mint amire a gyr felszerelsei alkalmasak.

2006. februr elsejvel j fejezet kezddhet a cg trtnetben. 2006. februr 1-jn a Szles Gbor vezette Mszertechnika csoport megvsrolta az Ikarusbus Rt. rszvnyeinek 100%-t az Irisbustl. A Mszertechnika csoport szerint a trgyalsokat megelzen, illetve velk prhuzamosan j tpusok kifejlesztsvel is fogalkoztak, amelyeket vrhatan 2006. prilisnak elejn mutatnak be a kznsgnek, a gyrts pedig elrelthatan az v msodik felben indulhat be. Stratgiai terveit tekintve a cg elssorban az orosz, knai, valamint indonziai s irni piacokat kvnja clba venni. vi 200-400 darabos magyarorszgi termelst terveznek, valamint vi 1000-2000 jrm sszeszerelst s feljtst Oroszorszgban, Knban pedig 10.000 darabot kvnnak majd a jvben ellltani.

 
Busztudomny
 
Chatelj!
Krnk, hogy ne kromkodj Ksznjk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
naptr
2023. Augusztus
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
ra
 
Kurzorkvet
 
Szavazs
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 
AC/DC
 
Idjrs
Magyarorszg idjrsa
A rszletekrt klikk a kpre.
 
Elvira menetrend
honnan:

hova:
mikor:

 
Sporttudomny
 
Hooligans
 
Subarutudomny
 
J autk
 
Orange County Choppers
 
Aut tesztek
 
Real Madrid
 
Barcelona
 
Villamostudomny
 
Downloads
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!