Az IKARUS-sal 1971 december 20-án kötött szerződés alapján egy éves próbaüzemre a BKV átvette a GA 95-87 rendszámú IKARUS tulajdonú kísérleti autóbuszt.
A jármű a 107-es viszonylaton közlekedett. 1973. szeptember 5-én a BKV megvásárolta és állományba vette ( Fürst ). Leselejtezése előtti hónapokban 1982. 07. 11-től 1982. 08. 31-ig a Récseibe helyezték és szeptember 7-én leselejtezték és még ez év novemberében eladták. Szétbontásáról nincs semmi információnk. A `82-es átrendszámozáskor a BU 13-07 rendszámot kapta. ** Nagy Zsolt
1973. augusztus 16-án érkeztek az első sorozat Ikarus 280-asok
Fürst garázs
GC 52-01 ~ GC 52-19
Récsei garázs
GC 52-20 ~ GC 52-38
a GC 52-05 kivételével amit csak `73. december 18-án érkezett.
GC 52-22
GC 52-25
CLK-621 ex. GC 52-29 ex. FS 75-57
GC 52-32
Típus
Rendszám
Alv.szám.
Motor típ.
Új rendszám
Selejtezés
Egyéb változás, eladás
280.00
GC 52-22
035/73
D2156
-
81.12.08.
18. VOLÁN
280.00
GC 52-25
015/73
D2156
-
82.02.01.
BKV különjárati ~ 20. Volán Szabolcs u.
280.00
GC 52-32
005/73
D2156
BU 13-30
82.09.14.
MÉH 82.11.25.
280.00
GC 52-29
012/73
D2156
FS 75-57
80.02.04
CLK-621
280.00
GFY-280
Az első szállítású Ikarus 280-asok, GC 52-20 ~ 52-39, selejtezése. "Récsei" üe.
A következő sorozat 1974. december 22-én érkezett a BKV-hoz.
Hungária krt. Thököly út, Baross tér, Rákóczi út, Kossuth L. utcza, Apponyi tér, Duna utcza, Eskü út, Erzsébet híd, Döbrentei utcza, Ybl M. tér, Lánchíd utcza, Clark Á. tér, Fő utcza, Pálffy tér, Bem J. utcza, Margit krt. Keleti K. utcza, Bimbó út (Statisztika)
28
7
1958
Bosnyák tér, Kálvin tér, Szabadság híd, Kosztolányi D. tér
28
Erzsébet híd !
7
1967
Öv utca, Rákóczi út, Erzsébet híd, Bartók B. út, Kelenföldi PU.
40
7/A
1967
Kosztolányi D. tér, Erzsébet híd, Thököly út, Népstadion út
20
7/C
1967
Bosnyák tér, Erzsébet híd, Bartók B. út, Kosztolányi D. tér
28
7
1987
Bosnyák tér - Bornemissza tér
39
7
1987
Bosnyák tér - Etele tér, Kelenföldi PU.
30
7/A
1987
Baross tér, Keleti PU. - Fehérvári úti ltp., Forgalmi u.
30
Selejtezések
BU 13-38 ex. GC 52-47
BU 13-36 ex. GC 52-45
Típus
Rendszám
Alv.szám.
Motor tip.
Új rendszám
Selejtezés
Egyéb változás, eladás
280.00
GC 52-44
965/74
D2156
BU 13-35
82.09.14.
MÉH 82.11.25.
280.00
GC 52-45
967/74
D2156
BU 13-36
82.09.02.
MÉH 82.11.25.
280.00
GC 52-47
959/74
D2156
BU 13-38
83.12.15.
KOKÖV 84.02.20.
280.00
GC 52-51
971/74
D2156
BU 13-42
82.09.02.
MÉH 82.11.25.
280.00
GC 52-59
962/74
D2156
BU 13-46
83.12.07.
KOKÖV 84.02.20.
280.00
GC 52-71
998/74
D2156
BU 13-60
83.06.21.
8. VOLÁN
GC 54-01
GC 54-01 az első GC 54-es, mert GC 54-00 nem létezetett, a GC 53-00 frsz-u Ikarus 280-as után a BKV a GC 54-01-est kapta.
1974 december 28-án érkezett a "Kilián" garázsba. Alv.sz.:280.00.1013/74 Selejtezéséig ill. eladásáig, 1980. január 24.-ig a "Kilián" állományába tartozott. Az AUTOKER vásárolta meg 1981. május 31-én.
GC 54-xx szétbontása
A Récsei garázs, GC-85-ös, csak egy pár darabból álló sorozata
Forgalomba állítás
Eredeti
'82-es átrendszámozás után
1975.11.28
GC 85-86 ~ GC 86-00
BU 15-13~ BU 15-26
Új rendszám BU 15-19
GC 85-92 => BU 15-19 & BU 15-23 ex. GC 85-96
BU 15-21 ex. GC 85-94
Típus
Rendszám
Alv.szám.
Motor tip., szám
Új rendszám
Selejtezés
Egyéb változás, eladás
280.00
GC 85-92
1205/76
D2156 HM 6U
BU 15-19
85.07.11.
11. VOLÁN 85.08.21.
280.00
GC 85-94
1211/76
D2156 HM 6U
BU 15-21
86.12.02.
GV
280.00
GC 85-96
1226/76
D2156 HM 6U
BU 15-23
85.07.11.
11. VOLÁN 85.08.21.
"Az Ikarus gyárral kötött szerződés alapján, új autóbusztípus futáspróbái folytak a BKV-nál. A 18 m-es Ikarus 282-es csuklós autóbusz prototípusát 1977. augusztus 5-én vette át próbaüzemre a BKV. A KPM Autófelügyelete hozzájárult az e típusba tartozó nullszériás kocsik forgalomba állításához.
A Fővárosi autóbusz-közlekedés 75 éve
Ikarus 282-es 6 darab volt a BKV-nál, a legelső (amiről a kép is készült) a GC 96-17 volt 1977. júniusában.
Ennek a kocsinak az érdekessége hogy GC 96-10 rendszámmal
(A rajzot Csorba Ferenc készítette)
érkezett a BKV-hoz, de műszaki, vagy valami hasonló probléma miatt napokon belül visszakérte az Ikarus. Mire ismét a BKV-hoz került 1977 augusztus 5-én, már GC 96-17 rendszám volt rajta, de az busz - természetesen - ugyan az volt! Ezek után érkeztek - 1979 június - a sorozati kocsik a BKV-hoz, a GE 04-50 - GE 04-54 rendszámúak. Ezek az átrendszámozás után BU 04-50 - BU 04-54 rendszámon futottak. Hármat, a BU 04-51, 52, 53-at 1983. decemberében, a BU 04-50-est 1985. áprilisában selejtezték, de egy, a BU 04-54 1989-ig járt a 61E viszonylaton. A GC 96-17-est még valamikor 1980-ban adta vissza az Ikarusnak a BKV. A BU 04-50, 51, 53-at a VOLÁN 5 sz. vállalata -Nyíregyháza- vette meg, onnan 1986-87-ben selejtezték.
Nagy Zsolt
A beépített Rába- MAN HM 6U 2356 típusú, 162 kW-os motor teljesítménye minden korábbinál nagyobb volt. Az ideiglenes típusbizonylat e kocsikon 49 ülő és 73 álló utas ( 5 fő m2 -re számolva ) szállítását engedélyezte. Ezekből az autóbuszokból Cinkota Üe-hez 1979. június 9-én négy, 1980. november 26-án egy érkezett és a 144 és 61E viszonylaton teljesítettek szolgálatot. A hosszabb járművek a városi forgalomban nehézkesnek bizonyultak, így a BKV sorozati kocsikat nem vásárolt."
A Fővárosi autóbusz-közlekedés 75 éve
Évjárat
Típus
Alv.sz
á
m
Áll. vét
Ü.e.
Betű
szám
Új
frsz.
Törlés
Eladás, egyéb
"S"
1979
282
282.00
1978
1
79.06.09
Cinkota
GE
04-50
BU
04-50
85.04.02
Eladva 1983 Volán 5 sz. Vállalat Nyíregyháza
78
6
S87
1979
282
282.00
1978
2
79.06.09
Cinkota
GE
04-51
BU
04-51
83.12.07
Eladva 1985 Volán 5 sz. Vállalat Nyíregyháza
78
4
S86
1979
282
282.00
1978
3
79.06.09
Cinkota
GE
04-52
BU
04-52
83.12.07
1979
282
282.00
1978
5
79.06.09
Cinkota
GE
04-53
BU
04-53
83.12.07
Eladva 1985 Volán 5 sz. Vállalat Nyíregyháza
78
5
S87
1979
282
282.00
1978
4
80.11.26
Cinkota
GE
04-54
BU
04-54
89.08.31
Az 1981 decemberi beszerzésű GE 11-es sorozat
GE 11-01 ~ GE 11-37
GE 11-27
Típus
Rendszám
Alv.szám.
Motor tip., szám
Új rendszám
Selejtezés
Egyéb változás, eladás
280.00
GE 11-27
2639/81
D2156 HM 6U
BU 10-62
89.10.25.
GV
280.00
GE 11-32
2666/81
D2156 HM 6U, 100.1768/864
BU 10-67
92.07.14.
-
280.00
GE 11-37
2618/81
D2156 HM 6U
BU 10-72
94.03.11.
KRAVTEX 94.08.05.
Az első kiadású ex. GE 11-32 Ikarusz 280-as a
Az új rendszám 1982-es átszámozás eredménye
Alv.sz: 280.00.2666/81
Beszerzése: 1981. 12. 08. "Récsei" garázs
Selejtezése: 1992. 07. 14. "Récsei" garázs
1991-ben az a hír járta, hogy ezt a buszt leselejtezik. Igazán nem tudom, de valami oknál fogva, `92 kora nyáron még sikerült lefotózni =>
Ennek az Ikarus 280-asnak a selejtezése után a rendszámát újra felhasználták. A következő képeken már az új autóbusz látható
BU 10-67II
Az "öreg" rendszámát ugyan megkapta, de már csak kinézetre hasonlított az első BU 10-67-re 1992. július 15-én vették állományba. Típusa szerint: 280.49, alv.sz.: TRA 280 VLJN1HU 0592 A motor típusa: D2156HMGU, motorszáma: 106.292/191
A BU 10-67II1998-ban a 7-173 gyors programban felújították és egy különleges festéssel látták el. A felújítást Székesfehérváron végezték. FOK-GYEM viszonylatszámjezővel szerelték.
BU 10-72 ex. GE 11-37
1981 december 18-án a"Fürstbe" érkezett és 1994. március 1-én selejtezték. A Kravtex nevü cég vásárolta meg 1994. augusztus 5-én
A BU 10-72II rendszámot is felhasználták mégegyszer, úgy, hogy a BU-10-68-at rendszámozták át BU 10-72-re
Ik. 280
Kelenföld
BPO-431
04-31
BU 10-72
10-72
2000.06.16
1992
Zugló "büszkesége" a 67-es villamos. A felvételek a Főváros egyik "legjobb minőségű" útján a Thököly úton készültek a BP 04-79-es szereplésével a Hermina útnál és a Stefánia úti "villamos megállónál.
"1985. december 28-án jelent meg a Rákóczi úti 7-esen az Ikarus 284 típusú tolómotoros csuklós autóbusz próbakocsija, amely a 200-as családhoz tartozó hagyományos kivitellel, de eltérő műszaki megoldásokkal készült. A hajtómű az utánfutó hátsó részén a harmadik tengely fölé került, a közlekedő csuklós kocsiknál 1400 mm-rel hosszabb, motorja 31 kW-tal erősebb volt. Üzeme a várakozásokat nem igazolta, így 1987. február 8-án az Ikarusnak visszaadták. E sorozatból kocsibeszerzés nem volt."
A Fővárosi autóbusz-közlekedés 75 éve
Évjárat
Típus
Alv.sz
á
m
Áll.vét.
Ü.e.
Betű
szám
Törlés
Eladás, egyéb
1984
284
284.00
1985
1
85.11.25
Récsei
BX
55-11
87.02.08
visszaadva IKARUS-nak 1987.02.08, majd onnan Hajdú Volánhoz került BX 55-11-ként, majd BV 87-75 és ma BPY-150 rendszámon fut.